Zwierzęta, które zbudowały morskie dno
Dna mórz pokryte są miliardami miniaturowych skorupek. Przyczyniły się one do powstania skał wapiennych.
„Upał” w Arktyce, a w Europie siarczyste mrozy
Arktyka przeżywa jedną z najcieplejszych zim w historii, a temperatura na biegunie północnym utrzymuje się powyżej 0 st. C. Z kolei Europę nawiedziły siarczyste mrozy i ekstremalne burze śnieżne. Jak to możliwe, że w Arktyce było ciepłej niż w Polsce? Te nietypowe warunki pogodowe na ...
Dlaczego szara wiewiórka wypiera rudą kuzynkę?
Szare wiewiórki coraz częściej wypierają ze środowiska europejskie wiewiórki pospolite (rude). Dlaczego tak się dzieje? Inwazyjne Sciurus carolinensis są lepsze w rozwiązywania problemów – wynika z badań opublikowanych na łamach czasopisma „Animal Behaviour”.
W powietrzu pojawił się diamentowy pył
Skąd diamentowy pył w powietrzu?
Mróz i słoneczna pogoda sprzyjają powstawaniu nietypowego zjawiska. W ciągu dnia można zaobserwować mieniące się kryształki lodu w powietrzu – tzw. pył diamentowy, który w Polsce występuje bardzo rzadko.
Szum statków zagłusza wieloryby
Szum powodowany przez statki utrudnia wielorybom porozumiewanie się. Jak pokazują ostatnie badania, muszą one włożyć coraz więcej energii w to, by zostać usłyszane przez inne osobniki swojego gatunku.
Meduza – najniebezpieczniejsze zwierzę na świecie?
Zabijają wszystko na swojej drodze, nawet organizmy, którymi się nie odżywiają. Zużywają bardzo dużo tlenu, dramatycznie przebudowując stan środowiska. O jakie stworzenia chodzi? O piękne, dostojne, ale niebezpieczne meduzy. Na szczęście nie musimy się bać, bo bałtyckie chełbie modre są ...
Ryby, które śpiewają
Mówi się, że ryby głosu nie mają… Ta zasada nie dotyczy wodnych kręgowców żyjących u wybrzeży Portu Hedland w Australii Zachodniej. Naukowcom udało się dowieść, że lokalne ryby nie tylko gadają, lecz także „śpiewają”!
Samice wolą inteligentnych
Mądry czy ładny. A może jedno i drugie?
Mądry albo ładny…  A może jedno i drugie? Nowe badania naukowców pokazują, że  inteligentne samce są znacznie bardziej atrakcyjne dla partnerek.
Co mówią nam geny gigantów?
Największy orzeł świata miał lilipucich przodków, a jego ofiary – olbrzymie ptaki moa – zaczęły wymierać, zanim na Nowej Zelandii pojawił się człowiek. To wszystko udało się ustalić dzięki badaniom kopalnego DNA.
Zwierzęta nie wierzą w „miłość do grobowej deski”
Monogamia i „miłość do grobowej deski” to wśród zwierząt dość rzadkie zjawisko. Szacuje się, że monogamicznych jest mniej więcej 23 proc. gatunków ptaków i tylko 5 proc. ssaków – mówi PAP dr Magdalena Janiszewska z Miejskiego Ogrodu Zoologicznego w Łodzi.