Agresywne biedronki z Chin polubiły polskie miasta

Wtorek 01.05.2018
Fot.  Udo Schmidt urjsa [CC BY-SA 2.0 ], Flickr.com Harmonia axyridis Fot. Udo Schmidt urjsa [CC BY-SA 2.0 ], Flickr.com

Mimo, iż naturalnym siedliskiem biedronki azjatyckiej są tereny wschodniej i środkowej Azji, to owady te na dobre zadomowiły się w polskich miastach, wypierając rodzime biedronki. Dlaczego biedronki azjatyckie, tak natarczywie próbują przedostać się do budynków i naszych mieszkań?

Azjatycka biedronka podbija świat. Zawładnęła już Ameryką Północną, teraz bierze się za Europę. Do Polski arlekin przywędrował prawdopodobnie zza zachodniej granicy. Po raz pierwszy biedronka azjatycka została zaobserwowana w Poznaniu w  2006 roku.

Co decyduje o tym, że biedronki azjatyckie (Harmonia axyridis), nazywane też arlekinami czy ninja, tak dobrze odnajdują się na Starym Kontynencie, a w szczególności na terenach zurbanizowanych? Sukcesowi chińskich owadów sprzyja upodobanie do miast i ich okolic. – informuje czasopismo „Journal of Biogeography”.

Zdaniem brytyjskich naukowców owady te lubią miejskie przestrzenie, bo budynki stwarzają im idealne warunki do hibernacji. Azjatyckie biedronki wciskają się w szczeliny domów, szukając schronienia na zimę. Te biedronki, które takiego miejsca nie znajdą, nie przetrwają.

Odmiany barwne H. axyridis, ©entomart
Czy pojawiły się u Was biedronki azjatyckie?