Co było pierwsze: jajko, czy kura?

Piątek 14.04.2017
Co było pierwsze? Fot. Brett Jordan/ Flickr CC Co było pierwsze? Fot. Brett Jordan/ Flickr CC
Przed Wielkanocą jajka zyskują na znaczeniu. Pojawiają się wszędzie: w telewizyjnych reklamach, na bilbordach, na sklepowych wystawach i w końcu w naszym wielkanocnym koszyku. Jajo jest symbolem życia, zmiany, wiosny! Tymczasem nadal nie znamy odpowiedzi na kluczowe pytanie z nim związane. Co było pierwsze: jajko, czy kura?

A wiec, co było pierwsze jako, czy kura? To pytanie od wieków zawstydza najsławniejszych filozofów i naukowców. Tymczasem badacze są podzieleni! Jedni uważają, że jeżeli pierwsza była kura, to musiała pochodzić z jajka.

Jak to możliwe? Materiał genetyczny nie zmienia się podczas życia zwierząt. Zmiany muszą zatem zachodzić w stadium rozwoju. Dlatego z jaja zniesionego przez gatunek niebędący kurą wykluł się prawdziwy kurczak. Kluczowa mutacja zaszła na poziomie zygoty. Profesor John Brookfield, autorytet w dziedzinie ewolucji twierdzi, że tylko taka kolejność jest możliwa. Z pewnością organizm, który wykształcał się w jajku był pierwszą kurą w historii – tłumaczy.

Innego zdania są naukowcy z Uniwersytetów Sheffield i Warwick. Badacze wykazali, że „białko kurze, wspomagające formowanie twardej skorupki jajka, pojawia się i przed, i po powstaniu owej skorupki”.

Pozostaje kwestia – skąd wzięła się kura?
Zgadasz się ze stwierdzeniem naukowców, że pierwsze, ponad wszelką wątpliwość było jajo, a nie kura?