Czy komputer może sterować drożdżami?

Sobota 12.11.2011
Błona komórkowa drożdży zwizualizowana w mikroskopii fluorescencyjnej poprzez białka błonowe wyposażone w markery fluorescencyjne świecące na zielono i czerwono. Autor: Masur/ Wikipedia CC Błona komórkowa drożdży zwizualizowana w mikroskopii fluorescencyjnej poprzez białka błonowe wyposażone w markery fluorescencyjne świecące na zielono i czerwono. Autor: Masur/ Wikipedia CC

Za pomocą komputera można precyzyjnie kontrolować aktywność specyficznych genów u drożdży – informuje „Nature Biotechnology”.

W szwajcarskim laboratorium Johna Lygerosa w Zurychu komputer steruje wytwarzaniem impulsów światła, które aktywują geny drożdży lub hamują ich ekspresję. Dzięki temu może sterować przebiegiem złożonych procesów biochemicznych.

Już w roku 2002 naukowcy wykazali, że gdy komórki drożdży zostaną poddane działaniu światła, zmienia w nich postać cząsteczka zwana fitochromem. Czerwone światło sprawia, że przybiera postać aktywną, zaś ciemnoczerwone – „wyłącza” fitochrom.

Aktywność fitochromu może sterować genami odpowiedzialnymi za wytwarzanie konkretnych białek. Aby się upewnić, że mechanizm ten działa, naukowcy użyli cząsteczek, które wytwarzają światło (fluorescencyjnych). Włączenie produkcji kodowanego przez gen białka wiąże się z fluorescencją. Można więc włączyć gen za pomocą czerwonego światła, a gdy pojawi się odpowiedni poziom fluorescencji użyć światła ciemnoczerwonego do zahamowania aktywności genu.

Tego rodzaju technologia może znaleźć zastosowanie w kontrolowaniu procesów biologicznych, na przykład przy produkcji biopaliw czy antybiotyków. Biorąc pod uwagę, że badanie dotyczą pospolitych drożdży (Saccharomyces cerevisiae), szwajcarskie badania mogą mieć wpływ także na browarnictwo, winiarstwo, gorzelnictwo i piekarstwo.
PAP – Nauka w Polsce