Czy polskie białko z rzepaku podbije świat?

Poniedziałek 09.01.2017
Rzepak. By Frank Vincentz (Own work) [GFDL or CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons Rzepak. By Frank Vincentz (Own work) [GFDL or CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
Białko z rzepaku, które mogłoby się stać alternatywą dla mięsa i soi? Nad takim rozwiązaniem pracuje łódzki start-up Napiferyn Biotech.

Naukowcy i futuryści straszą, że w przyszłości mięso będzie tak drogie i niedostępne, że wiele osób nie będzie stać na zwykłego schabowego. Dlatego tęgie umysły na całym świecie poszukują alternatyw, które zastąpią nie tylko białko pochodzenia zwierzęcego ale i to produkowane z soi. Pomysłów jest wiele – od białka owadziego, po mięso z laboratorium. Okazuje się, że rozwiązanie leży w zasięgu ręki, a konkretnie na polu.

Rzepak zamiast mięsa?

Łódzki start-up Napiferyn Biotech opracował innowacyjną technologię pozyskiwania jadalnego białka z rzepaku. Proste? Czemu zatem nikt nie wpadł na ten pomysł? Ponieważ wcześniej nie było odpowiednich narzędzi do wyodrębnienia protein z rzepaku. Dopiero dzięki innowacyjnej technologii FIDOs (Functional Isolates Derived from Oilseeds) opracowanej przez NapiFeryn BioTech, udało się wytworzyć izolaty białkowe z biomasy rzepakowej, która powstaje podczas produkcji oleju. Zaletą takiego izolatu jest wysoka wartość odżywcza, zbilansowany skład aminokwasów oraz niską zawartość tłuszczy i węglowodanów. Co istotne, białko z rzepaku nie obciąża tak środowiska, jak produkcja mięsa czy uprawa soi.

Do czego można wykorzystać takie rzepakowe białko? Przede wszystkim w przemyśle spożywczym – do produkcji pieczywa, makaronów, deserów czy batonów proteinowych. Białko z rzepaku zasili także rynek produktów skierowanych do wegetarian i wegan oraz osób z nietolerancją laktozy.

„Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi, jeśli chodzi o żywność. Dobrą wiadomością dla nich jest to, że rzepak produkowany w Polsce nie jest modyfikowany genetycznie.” – tłumaczy Magdalena Kozłowska, prezes firmy NapiFeryn BioTech.