Czy roboty pozbawią nas pracy?

Środa 15.02.2017
pixabay.com pixabay.com

Patrzymy z nadzieją na  przyszłość i celebrujemy każdą nowinkę technologiczną, jako sposób na łatwiejsze życie. Jednak rozwój technologii niesie ze sobą też pewne zagrożenia. Chodzi o rynek pracy w Polsce. Roboty mogą pozbawić nas około 200 tys. miejsc pracy ‒ szacują eksperci Accenture



Z najnowszego raportu „Technology Vision 2017” przygotowanego przez firmę Accenture wynika, że technologia będzie w coraz większym stopniu zmieniać sposób pracy w centrach usług.

Zdaniem specjalistów roboty przejmą głównie proste czynności na rynku usług. Z drugiej strony pojawią się nowe stanowiska związane z obsługą i udoskonalaniem tych maszyn.

– Sztuczna inteligencja dotknie około 200 tys. miejsc pracy w sektorze usługowym. Jest to branża, która w ostatnich dwóch dekadach powstała w Polsce od zera i cały czas się rozwija. Jednak sztuczna inteligencja będzie w stanie wiele miejsc pracy w tym sektorze zastąpić lub zmienić w taki sposób, że proste czynności wykonywane przez ludzi przejmą roboty. W zamian pojawią się natomiast miejsca pracy związane z budowaniem i udoskonalaniem takich maszyn – prognozuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.

Zdaniem dyrektora zarządzającego Accenture Technology sztuczna inteligencja i rozwój technologii mogą w kolejnych dekadach poważnie zachwiać rynkiem pracy. Jednak korzyści z automatyzacji dorównują zagrożeniom.

– Im szybciej podejmiemy wyzwania związane ze sztuczną inteligencją, tym szybciej osiągniemy korzyści i będziemy w stanie zniwelować zagrożenia. Najważniejsza jest świadomość i zrozumienie trendów technologicznych. To pozwoli osobom zarządzającym indywidualnie decydować o tym, jak je wykorzystać, aby być jeszcze bardziej efektywnym i skutecznym. Zaniechanie tego na obecnym etapie może doprowadzić do tego, że potem będzie już za późno – mówi Jacek Borek.

Tegoroczny raport „Technology Vision 2017” Accenture nakreśla pięć głównych trendów technologicznych na nadchodzące lata. Po pierwsze, sztuczna inteligencja stanie się nowym interfejsem użytkownika. Coraz częściej użytkownicy będą komunikowali się z maszynami, wykorzystując język naturalny. Prawie 80 proc. respondentów w badaniu Accenture jest przekonanych, że sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje sposób interakcji z klientami.

Dyrektor zarządzający Accenture Technology zauważa, że już teraz zaawansowane technologia i sztuczna inteligencja mają coraz większy wpływ na życie codzienne.

– Wiele osób praktycznie nie wyobraża sobie życia bez nawigacji w telefonie. Może nie zdajemy sobie sprawy z tego, ale już korzystamy ze sztucznej inteligencji na co dzień. Przełom nastąpi wtedy, kiedy zastąpi ona człowieka w czynnościach życia codziennego, jak na przykład w rezerwacji wizyty u lekarza. Zamiast posługiwać się klawiaturą komputera czy ekranem telefonu, będzie można mówić do maszyny naturalnym językiem, a ona zrozumie, przełoży to na całą serię zapytań do bazy danych i jeszcze odpowie w zrozumiały sposób. I będzie to robić 24 godziny, 7 dni w tygodniu, bez opóźnień –mówi Jacek Borek.
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowy

Pasaż zakupowy