Dlaczego warto wieszać budki dla ptaków?

Środa 07.03.2018
By Kevin Cole from Pacific Coast, USA (en:User:Kevinlcole) (Western Bluebird using Nest Box. Brood unknown.) [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons By Kevin Cole from Pacific Coast, USA (en:User:Kevinlcole) (Western Bluebird using Nest Box. Brood unknown.) [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons

Wieszając budki lęgowe, pomagamy ptakom. Szczególnie w miejscach, gdzie brakuje naturalnych dziupli. „Dotyczy to przede wszystkim niedawno posadzonych lasów, młodych sadów oraz terenów miejskich” – powiedział ornitolog dr Marian Stój.

Przyrodnik podkreślił, że zanim powiesimy budkę, szczególnie w miejscach gdzie są kuny czy wiewiórki, należy ją odpowiednio zabezpieczyć. Można wydłużyć kanał wlotowy do budki albo założyć specjalny antyptak na drzewie, w postaci obręczy z drutu lub szerokiej opaski z blachy lub innego śliskiego i twardego materiału.

„Jeśli chcemy, żeby w budkach ptaki pojawiły się jeszcze tej wiosny, to trzeba je zainstalować już teraz. (…) Budki można przymocować na drzewach, budynkach, słupach” ‒  powiedział ornitolog.

Jak montować budki? Otwory budek powinny być skierowane w kierunku przeciwnym do wiejących najczęściej wiatrów. W naszym klimacie w zasadzie wiesza się je otworem na wschód, południowy-wschód lub południe.

To, jakie gatunki ptaków zasiedlą budkę zależy m.in. od miejsca i wysokości powieszenia oraz występowania w okolicy dziuplaków, czyli ptaków, które zakładają gniazda w dziuplach, szczelinach, wnękach. Mogą je zająć sikory, modraszki, kowaliki, mazurki, szpaki, jerzyki, kraski, kawki, dudki, sowy.

„Budki dla sikor wieszamy dość nisko - ok. dwóch metrów od ziemi, dla szpaków cztery-sześć metrów, a dla sów osiem-dziesięć metrów. Najlepszym materiałem budowlanym dla takich konstrukcji są deski drzew iglastych” ‒ przypomniał dr Stój.

Sztuczne gniazda dla ptaków człowiek budował od zawsze. W XIX wieku pojawiły się różne konstrukcje budek. Miały one ułatwić gniazdowanie ptakom głównie w celach poznawczych i estetycznych; śpiew ptaków przy budkach umilał ludziom życie.

Natomiast w XX stuleciu budki lęgowe wieszano przede wszystkim dla ochrony lasów i sadów przed szkodliwymi owadami, które ptaki zjadały.

By Svdmolen (Own work) [GFDL, CC-BY-SA-3.0 or CC BY 2.5], via Wikimedia Commons