Dobry tata dinozaur

Sobota 02.12.2017
Ornitholestes, autor: Charles R. Knight/ wikipedia CC Ornitholestes, autor: Charles R. Knight/ wikipedia CC
Samce najbardziej drapieżnych dinozaurów były troskliwymi ojcami. Po nich tą umiejętność przejęły ptaki – to wnioski płynące z badan amerykańskich naukowców, opublikowanych w Science.

Jason Moore z Texas A&M University zbadał szczątki trzech niewielkich, drapieżnych dinozaurów należących do maniraptorów. Naukowiec chciał się dowiedzieć czy u dinozaurów, podobnie jak u współczesnych ptaków samce uczestniczą w opiece nad potomstwem (jest tak u 90% gatunków). Obiekt badań nie był przypadkowy – to właśnie z tej grupy dinozaurów, około 150 milionów lat temu wyewoluowały ptaki. Badane dinozaury były wyjątkowe jeszcze pod jednym względem: wszystkie zostały znalezione w trakcie wysiadywania jaj.

Jak jednak zbadać zwyczaje zwierząt, nieżyjących od milionów lat? Okazało się, że jest na to sposób: badacze odkryli pewną uniwersalną zależność między wielkością jaj a opieką nad gniazdem. Jeżeli jajami zajmowała się tylko samica, nie miała ona czasu na dbanie o swoje potrzeby, co skutkowało tym, ze kolejne zniesione przez nią jaja były mniejsze. Natomiast jeżeli w opiece nad gniazdem pomagał samiec – jaja mogły być większe, co oznaczało większe i lepiej przystosowane do życia potomstwo. Rzecz jasna, ten drugi przypadek był promowany przez ewolucję zapewniając większy sukces rozrodczy rozpowszechnił się u wielu zwierząt. Po żmudnej analizie setek jaj, zarówno zwierząt współczesnych jak i dinozaurów okazało się, ze te u tych ostatnich samce musiały uczestniczyć w opiece nad potomstwem. Cecha ta została przekazana ptakom, na długo zanim te nauczyły się latać.

Co ciekawe, współczesne drapieżniki, jakże często uznawane przez nas za krwiożercze, są zaskakująco dobrymi rodzicami. Samice pytonów ogrzewają jaja splotami własnego ciała, samice krokodyli przenoszą w pysku młode krokodyle z gniazda do wody. Ptaki drapieżne, podobnie jak przeszło 90% gatunków ptaków wspólnie opiekują się potomstwem. Jedynie u ssaków jest gorzej: jedynie u 5% gatunków samce uczestniczą w opiece nad młodymi.

Pozostałości po gnieździe dinozaurów, fot. US GOV