Jajo rozpoznające drapieżnika

Niedziela 08.10.2017
By Dobromila at commons.wikipedia [Public domain], from Wikimedia Commons By Dobromila at commons.wikipedia [Public domain], from Wikimedia Commons

Na naukę nigdy nie jest za późno, ale czy może być na nią za wcześnie? Okazuje się, że nie, czego dowiedli tego amerykańscy naukowcy badający żaby.

Od dawna wiadomo, że wiele ryb i płazów jest w stanie rozpoznawać drapieżnika tylko na podstawie substancji chemicznych uwolnionych przez zaatakowaną ofiarę. Rożnego rodzaju zachowania obronne były obserwowane już u bardzo młodych zwierząt. Zespół naukowców z Uniwersytetu Stanowego w Missouri postanowił zbadać, jak wcześnie żaby uczą się rozpoznawać drapieżnika.

W tym celu grupę skrzeku jednego z amerykańskich gatunków żab (Rana sylvatica) przez sześć dni poddawano 3 godzinnym kąpielom w specjalnej wodzie. Spreparowana woda składała się z wody w której wcześniej pływały traszki z rodzaju Cynops (drapieżny gatunek azjatycki polujący na małe płazy) oraz mieszaniny zmiażdżonych kijanek. Cześć badanego skrzeku doświadczyła jedynie kąpieli w wodzie w której pływały przedtem traszki. Kontrolna grupa skrzeku cały czas pływała w czystej wodzie.

Wyniki eksperymentu okazały się zaskakujące. Tylko kijanki wyklute ze skrzeku mającego kontakt z dwoma czynnikami stresującymi, po przeniesieniu do zbiornika, w którym pływały traszki zastygały w bezruchu. Tego zachowania obronnego nie wykazywały pozostałe grupy kijanek (w tym te mające kontakt tylko z woda w której pływały traszki).

Skrzek, Tekijä: Cephas (Oma teos) [GFDL tai CC BY 3.0], lähde: Wikimedia Commons