Jak wygląda najstarszy praprzodek człowieka?

Piątek 03.11.2017
praprzodek praprzodek

Stworzenie, które może przypominać projekt postaci z wczesnych filmów Tima Burtona to, zdaniem naukowców, wspólny praprzodek wszystkich kręgowców i – być może - również nas!

Dobrze zachowana skamielina mikroskopijnego morskiego żyjątka licząca blisko 540 mln lat została odkryta przez międzynarodowy zespół paleontologów w rejonie Shaanxi w centralnych Chinach. Zdaniem badaczy, wtórnogębowce są przodkami wszystkich gatunków zwierząt żyjących obecnie na świecie. Przełomowe odkrycie opisano na łamach czasopisma „Nature”.

Kiedy naukowcy ujrzeli to dziwne zwierzę pod mikroskopem, byli w szoku, ponieważ odnaleziona skamielina z pozoru wyglądała jak czarne drobinki, nie większe niż ziarnko maku. Łącznie odnaleziono aż 45 sztuk tego rodzaju szczątków.

To, co ujrzeliśmy pod mikroskopem sprawiło, że opadły nam szczęki - przyznał profesor Simon Conway Morris z Uniwersytetu w Cambridge.

Gatunek określony Saccorhytus coronarius wydobyto z górskich osadów. Szybko okazało się, że odnalezionych szczątków nie da się porównać do żadnego ze znanych nam zwierząt. Co więcej, ten wielokomórkowiec jest niemal niemożliwy do zobaczenia gołym okiem, ponieważ jego rozmiar nie przekracza milimetra. Jak łatwo się domyślić, zwierzę to nie ma skomplikowanej anatomii. Naukowcy odkryli u niego wyłącznie otwór gębowy i prymitywny zawiązek skrzeli. Podejrzewają jednak, że, dzięki prostemu układowi mięśniowemu, stworzenie mogło się przemieszczać po ziemi w celu zdobywania pożywienia.

Badacze opisują Saccorhytus coronarius jako niewielki worek z ogromną dziurą w miejscu jamy ustnej. Ten przedziwny stwór otwiera jednak całkiem nowe perspektywy badawcze w dziedzinie ewolucji wtórnogębowców.
Alicja Chrząszcz