Środa 11.11.2015

Już wiemy czym żywiły się gigantyczne mamuty

Rekonstrukcja mamuta w³ochatego (Mammuthus primigenius) (rys. A. Ho³da-Michalska)Rekonstrukcja mamuta w³ochatego (Mammuthus primigenius) (rys. A. Ho³da-Michalska)

Czym żywiły się największe zwierzęta plejstoceńskiej stepotundry? Do około trzech miesięcy po urodzeniu były karmione wyłącznie mlekiem, z kolei dorosłe mamuty żywiły się roślinami zielnymi głównie trawami.

Podczas prac rekonesansowych w 2012 r. w kopalni węgla brunatnego w Bełchatowie znaleziono żuchwę z dwoma zębami trzonowymi, lewą panewkę miedniczną z fragmentem kości biodrowej i fragmentami kości łonowej i kulszowej, trzon kości udowej oraz żebro młodocianego osobnika mamuta włochatego – Mammuthus primigenius. To czwarte udokumentowane znalezisko szczątków mamuta na terenie bełchatowskiej odkrywki.

„Badany przez nas mamut miał w chwili śmierci około 10 lat. Na takie oszacowanie pozwoliła nam analiza doskonale zachowanych kości i zębów” – wyjaśnia PAP dr Błażej Błażejowski z Instytutu Paleobiologii PAN.

Analizy izotopów stabilnych węgla i tlenu z doskonale zachowanych zębów trzonowych mamuta pozwoliły naukowcom odtworzyć dietę mamutów. Wyniki badań sugerują, że w okresie formowania się zębów trzonowych mamut przyjmował jeszcze częściowo pokarm mleczny. Zmiana sygnatury izotopowej wskazuje na całkowite przejście na pokarm roślinny w wieku około 6 lat, podobnie jak u dzisiejszych słoni. – czytamy w publikacji.

„Dziesięcioletni mamut odżywiał się już wyłącznie pokarmem roślinnym. Co ciekawe, nieco wcześniej, w momencie formowania się zębów trzonowych nadal był w części karmiony przez matkę mlekiem, którego charakterystyczna sygnatura izotopowa jest wyraźnie widoczna w wykonanych analizach” – mówi Błażejowski.

Mamuty włochate żyły na ziemi tysiące, a nawet miliony lat temu. Zmiana klimatu w połączeniu z pewną pomocą ze strony człowieka doprowadziła do tego, że około 10 tys. lat temu zwierzęta te zniknęły z powierzchni ziemi.
Źródło:
  1. Stanowisko mamuta – Mammuthus primigenius (Blumenbach, 1799) w górnym plejstocenie w Kopalni Węgla Brunatnego Bełchatów; Błażej Błażejowski, Gwidon Jakubowski, Piotr Gieszcz, Rafał Kowalski Aleksandra Hołda-Michalska
  2.  Szczątki mamuta ujawniły jego dietę (http://www.naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,402633,szczatki-mamuta-ujawnily-jego-diete.html)