Krokodyle też śpią połową mózgu

Środa 26.04.2017
Fot. Alexander Boden [CC BY-SA 2.0 ], Flickr.com Fot. Alexander Boden [CC BY-SA 2.0 ], Flickr.com
Drzemiące krokodyle mają oko na zagrożenie. Dosłownie, bo gady te mogą spać z jednym okiem otwartym – wynika z badań australijskich naukowców. Tym samym krokodyle dołączyły do grupy zwierząt, u których podczas snu połowa mózgu zawsze pozostaje aktywna. Pozostaje pytanie – po co?

Z badań opublikowanych na łamach czasopisma „Journal of Experimental Biology” wynika, że krokodyle śpią tylko jedną półkulą mózgu, pozostawiając drugą  połowę w stanie aktywności.

Eksperyment przeprowadzono w akwarium wyposażonym w kamery termowizyjne, by móc monitorować krokodyle przez dzień i noc.

„Podczas snu krokodyl śledził bacznie osobę, które znajdowała się w pokoju. Nawet kiedy człowiek opuścił pokój gad zachował czujność i miał otwarte oko, skierowane w miejsce, gdzie wcześniej stał człowiek. Co sugeruje, że gad nadal śledził miejsce, skąd może pochodzić potencjalne zagrożenie” – powiedział główny autor badania dr John Lesku.

Tym samym gady te dołączyły do grupy zwierząt, u których podczas snu jedna połowa mózgu śpi, podczas gdy druga czuwa. Fenomen ten zaobserwowano m. in. u walenia, jerzyka zwyczajnego, kosa, kury, kaczki krzyżówki czy u sokoła wędrownego.

Pozostaje pytanie – dlaczego niektóre zwierzęta podczas snu łypią podejrzliwie jednym okiem na otoczenie? Bo leżąc w bezruchu i bez świadomości, stają się łatwym łupem dla drapieżników.

Naukowcy sądzą, ze fenomen ten, nazywany jednopółkulowym snem wolnofalowym, pozwala zwierzętom zachować czujność i salwować się szybką ucieczką przed drapieżnikiem nawet podczas snu.
Ekologia.pl, źródło:

Kathryn Knight, Slumbering crocs keep an eye out for threats; Journal of Experimental Biology 2015 218: 3163 doi: 10.1242/jeb.132548 (http://jeb.biologists.org/content/218/20/3163)