Na żywo z gniazda orlika krzykliwego

Wtorek 04.07.2017
By Wolbrum avner (Own work) [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons By Wolbrum avner (Own work) [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons

Znowu można podglądać życie orlików krzykliwych. Po około miesięcznej przerwie, naukowcy z Instytutu Biologii Uniwersytetu w Białymstoku wznowili transmisję internetową z gniazda tych ptaków w Nadleśnictwie Rudka (Podlaskie).

Orliki krzykliwe zmieniły gniazdo, dlatego trzeba było zawiesić transmisję. Samica złożyła jajko w nowym miejscu, wykluło się młode i w tym czasie, by nie przeszkadzać ptakom, nie można było przenosić kamery i ponownie jej instalować ‒ tłumaczył PAP dr Paweł Mirski z Instytutu Biologii UwB.

Obecnie orliki krzykliwe można podglądać na stronie https://biologia.biol-chem.uwb.edu.pl/podstrony/orlik-krzykliwy/. W gnieździe widać młodego, zaobrączkowanego orlika, który wkrótce uda się w jesienną wędrówkę.

Relacja internetowa z ptasiego gniazda ruszyła w marcu 2016 roku. Po jakimś czasie trzeba było przenieść kamerę na oddalone o około 100 metrów drzewo, gdzie orliki założyły nowy dom. Dlaczego tak się stało? Zdaniem biologów prawdopodobnie ptaki nie czuły się tam z jakiegoś powodu bezpiecznie (gniazdo atakowały np. bielik czy puszczyki).

Orlik krzykliwy (Aquila pomarina) jest najmniejszym i najpospolitszym w Polsce orłem ‒ jego liczebność szacowana jest na 2200 – 2700 par, co stanowi około 15% populacji światowej. Spotkać go można przede wszystkim na Warmii, Mazurach, Podlasiu, Lubelszczyźnie, Karpatach i Pomorzu Zachodnim. Orlik krzykliwy jest w Polsce objęty ochroną ścisłą, wymieniony jest w Polskiej Czerwonej Księdze Zwierząt i w I załączniku tzw. „Dyrektywy Ptasiej”. Miejsca jego gniazdowania chroni się wyznaczając wokół gniazd strefy ochronne, gdzie przebywanie człowieka i jego działalność są ograniczone do minimum.