Motyl Monarch - tajemnica nawigacji niezwykłego owada

Piątek 22.09.2017
Monarch (Danaus plexippus) By pendens proditor (Monarchs resting on rocksUploaded by shizhao) [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons Monarch (Danaus plexippus) By pendens proditor (Monarchs resting on rocksUploaded by shizhao) [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons
Rozpoczynają się jedne z najpiękniejszych migracji w świecie zwierząt. Każdego roku, na przełomie września i października tysiące motyli monarchów uciekając przed zimą, wędruje z północy USA do Meksyku. Jaka jest tajemnica nawigacji tego niezwykłego owada?

Monarch (Danaus plexippus) to piękny motyl dzienny, którego rozpiętość skrzydeł dochodzi do 10 cm.
Jego ochrowe skrzydła usiane są gęstym, czarnym żyłkowaniem. Na przepaskach brzeżnych występują białe plamki. Ubarwienie u obu płci jest bardzo podobne.

Jednak naukowców bardziej od ubarwienia intrygują zwyczaje tego niezwykłego owada. Bo motyl monarcha znany jest z tego, że podobnie jak ptaki, migruje co roku na południe.

Jesienią miliony monarchów opuszczają północną część Stanów Zjednoczonych i Kanadę i wędrują na zimowiska położone w Meksyku, gdzie gromadzą się w ogromnych koloniach w zalesionej okolicy i przez cztery miesiące hibernują. Kiedyś jego najczęstszym zimowiskiem była Kalifornia; niestety działalność człowieka znacznie zniszczyła naturalne siedliska tego motyla. Obecnie największe skupiska znajdują się w górach Meksyku – nawet do 180 mln osobników! Motyli jest tak dużo, że w całości pokrywają drzewa, które stają się jednolitą, falującą masą. Upakowane ciasno na drzewach, trzymają się razem, by utrzymać ciepło i przetrwać zimową hibernację.

W czasie migracji ten ważący niespełna 0,5 grama motyl przelatuje prawie nawet 4 tysiące kilometrów – dziennie około 130 km. W jaki sposób ten kruchy motyl, którego życie trwa zaledwie miesiąc, jest w stanie odbyć tak daleką i niebezpieczną podróż?

By Samuel from Toluca, Mexico (Monarca 1Uploaded by Vux) [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons