Nie ma jak u mamy

Poniedziałek 17.04.2017
Dlaczego samica czasami poświęca sporo uwagi młodym, a innym razem je zaniedbuje? Znamy już odpowiedź, przynajmniej u skorków o czym donosi artykuł opublikowany w „Proceedings of the Royal Society B”.

Skorki to jedne z owadów opiekujących się młodymi, ale interpretacja ich zachowań rodzicielskich do niedawna była bardzo trudna. Jednak dzięki badaniom szwajcarskich zoologów, wiemy już dlaczego samice różnie postępują z młodymi. Owady podzielono na dwie grupy, z których jedna miała pod dostatkiem pokarmu podczas gdy druga karmiona była skąpo. Analiza zachowania jak i sygnałów chemicznych wydzielanych przez młode pozwoliła dokonać zaskakującego odkrycia. Okazało się, że matka spędza dużo czasu na pielęgnacji i karmieniu tylko takich młodych które są zdrowe i dobrze odżywione. Natomiast osobniki słabsze lub chore wydzielają inny zapach, w efekcie matka coraz bardziej je zaniedbuje, poświęcając im mniej czasu.

Takie zachowanie „wyrodnej” matki jest jednak głęboko uzasadnione. Jak wyjaśnia Flore Mos – zoolog z Uniwersytetu w Bazylei – owady te mają od 30 do 60 młodych, a wiele z nich ginie nim osiągnie samodzielność. Z biologicznego punktu widzenia nie ma sensu inwestować zasobów w potomstwo, które i tak jest już w złej formie. Większe prawdopodobieństwo śmierci takich młodych oznacza, ze nakłady poniesione na ich opiekę nie zwrócą się w postaci sukcesu reprodukcyjnego (a więc przekazywania następnym pokoleniom swoich genów).

Od dawna wiadomo że zachowanie młodych (i ich budowa) ma wpływ na opiekę rodzicielską. I tak pisklęta otwierające dziób, wydają też konkretne dźwięki – co prowokuje rodziców do nakarmienia ich. Zazwyczaj takie wyzwalacze (w tym wypadku kolor wnętrza dzioba i dźwięk) prowokują rodziców do lepszej opieki nad młodymi. Badania przeprowadzone na owadach pokazały jednak, że może być inaczej i konkretny sygnał od młodego wywołuje odwrotny efekt.