EWOLUCJA OWADÓW. Owady z dodatkowym zestawem skrzydeł

Niedziela 09.04.2017
Ceresa taurina Ceresa taurina - jeden z przedstawicieli rodziny Membracidae
Fot. Bruce Marlin, CC/Wikipedia

W ciągu 250 mln lat ewolucji owadów nie zaobserwowano pojawienia się nowych par skrzydeł. Jednak naukowcy z Uniwersytetu Aix-Marseille 2 obalili to twierdzenie na podstawie badań owadów z rodziny Membracidae – informuje Sciencedaily.com.

Owady z rodziny Membracidae podobne są do cykad, jednak wyróżniają się oryginalnymi kształtami i kolorami. Ich charakterystyczną cechą jest tzw. hełm. Zespół kierowany przez Nicolasa Gompel i Benjamina Prud’homme zajął się badaniem tej struktury, a dokładnie jej pochodzeniem.

W przeciwieństwie do chrząszczy z rodziny Dynastinae, hełmy nie są wytworem oskórka. Pancerz jest podtrzymywany przez mięśnie i elastyczne membrany, które umożliwiają jego poruszanie. Naukowcy dokładnie przebadali geny odpowiedzialne za rozwój hełmu i doszli do zaskakującego wniosku. Okazało się, że są to geny odpowiedzialne za tworzenie się skrzydeł. Oznacza to, że hełm jest w rzeczywistości przekształconą trzecią parą skrzydeł.

Odkrycie to jest pierwszym przykładem, gdzie zaobserwowano zmiany w planie budowy ciała owadów. Dokładne wyniki opublikowało czasopismo Nature.
Ekologia.pl, źródło: ScienceDaily