Patrzenie na przyrodę łagodzi stres

Piątek 15.06.2018
Przyroda Przyroda - fot. pixabay.com/Free-Photos

Już nie kontakt, ale samo patrzenie na przyrodę łagodzi objawy stresu i zmęczenia. Dlatego, kiedy jesteśmy poddenerwowani, lepiej wyjrzeć przez okno niż oglądać telewizję - przekonują amerykańscy naukowcy.

Badania prowadzone na University of Washington weryfikowały, jak ludzie reagują na patrzenie na naturę "na żywo" i na takie same obrazy pokazywane im na dużym plazmowym ekranie lub na pustej ścianie. Naukowcy podczas eksperymentu sprawdzali przede wszystkim tętno uczestników.

"Tętno osób, które oglądały przyrodę przez okno, spadało szybciej niż innych. Pokazywanie tych samych obrazów na plazmie o wysokiej rozdzielczości nie dawało lepszych efektów niż wyświetlanie ich na ścianie" - napisali badacze.

Okazało się, że jak uczestnicy dłużej patrzyli na przyrodę przez okno, ich tętno spadało bardziej, co nie zdarzało się w przypadku patrzenia na ekran plazmowy.

"Technologia pomaga w życiu, ale nie oszukujmy się, że możemy żyć bez natury" - podkreślił Peter Kahn, który prowadził badanie wśród 90 studentów.

Źródło: PAP