Ptaki potrafią spać podczas lotu

Piątek 28.07.2017
Fregaty w locie. By Jivan (Own work) [GFDL, CC-BY-SA-3.0 or CC BY 2.5], via Wikimedia Commons Fregaty w locie. By Jivan (Own work) [GFDL, CC-BY-SA-3.0 or CC BY 2.5], via Wikimedia Commons

Czy wiecie, że niektóre gatunki ptaków podczas swoich podniebnych migracji przysypiają? Takie zachowania zaobserwowano m. in. u fregaty średniej.

Międzynarodowy zespół naukowców z Niemiec, Szwajcarii i Ekwadoru postanowił sprawdzić, czy ptaki rzeczywiście potrafią spać podczas lotu. W tym celu badacze zamontowali na głowach ptaków rejestratory fal mózgowych, by mogli obserwować na monitorze aktywność ich mózgu w zależności od pory dnia i poziomu aktywności.

Dzięki urządzeniom badacze odkryli, że lecące fregaty w ciągu doby ucinają sobie godzinną drzemkę. Co ciekawe sen dotyczył zarówno jednej półkuli, jak i momentami obu półkul mózgu. Mówiąc wprost – ptaki te całkowicie usypiały, nie tracąc przy tym zdolności utrzymywania się w locie.

Te krótkie drzemki naukowcy zaobserwowali, kiedy ptaki dryfowały we wznoszących prądach powietrza, co oznacza, że nie musiały machać aktywnie skrzydłami.

Jest to bardzo przydatna umiejętność biorąc pod uwagę fakt, że fregaty lecą bez przerw około 10 dni, pokonując w tym czasie mniej więcej 10 tys.km.

Tego typu odpoczynek pozwala ograniczyć niebezpieczeństwo ze strony drapieżników. Mechanizm snu jednopółkulowego zaobserwowano u delfinów i wielorybów.