Rośliny nie są głupie! – przekonują naukowcy

Czwartek 12.10.2017
Mimosa pudlica potrafi  potrafi pamiętać i uczyć się, jak zwierzęta Mimosa pudlica potrafi potrafi pamiętać i uczyć się, jak zwierzęta, By Werner1122 (Own work) [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
Czy rośliny mają świadomość? Czy są jakieś analogie między organizmami roślinnymi, a zwierzętami? Okazuje się, że tak. Wykorzystując ten same metody badawcze, które używane są przy testowaniu reakcji behawioralnych u zwierząt, biolodzy z Australii i Włoch wykazali, że Mimosa pudica – egzotyczna roślina z Ameryki Południowej i Środkowej – jest w stanie uczyć się i zapamiętywać informacje, w podobny sposób, jak robią to zwierzęta.

Zespół biologów z Australii i z Włoch postanowił dokładnie przyjrzeć się mechanizmowi zamykania i otwierania się liści mimozy, kierując się podobną metodyką badań, jak w przypadku zwierząt.

„Układ nerwowy zwierząt służy do zdobywania, przetwarzania i zapamiętywania informacji” – napisali naukowcy. „Podobnie jak zwierzęta, rośliny również zdobywają ogromne ilości informacji z otoczenia, jednak do tej pory nie wykazano, że mają one zdolność do zapamiętywania i wykorzystywania wyuczonych reakcji w przyszłości.”

Pod kierunkiem dr Moniki Gagliano z University of Western Australia (Uniwersytet Australii Zachodniej), badacze za pomocą specjalnego urządzenia, które regularnie spuszczało kroplę wody na liście mimozy, badali zdolności pamięciowe rośliny w zmieniającym się środowisku – przy dużym i małym dostępie światła. I co się okazało?

Badacze odkryli, że roślina przestała się zwijać, kiedy uznała, że woda nie stanowi dla niej zagrożenia. Ponadto mimoza bardzo szybko się uczyła – wystarczyło kilka sekund, by roślina przyjęła nowe zachowanie. A im bardziej niesprzyjające środowisko – na przykład słabe oświetlenie – tym nauka przebiegała szybciej.

Co ważne, rośliny zapamiętywały pewne zachowania na kilka tygodni, nawet, kiedy zmieniało się otoczenie wokół nich – twierdzą naukowcy.

„Zdumiewające jest to, że Mimosa pudica – w sprzyjających warunkach – zapamiętywała i wykorzystywała informacje nawet miesiąc po doświadczeniu. Te stosunkowo trwałe zmiany behawioralne, powstałe w wyniku doświadczenia, przypominają efekt przyzwyczajenia obserwowany u zwierząt” – napisali naukowcy na łamach czasopisma Oecologia.