Sztuczne mięśnie, które same się zregenerują

Niedziela 26.11.2017
Długie włókna mięśniowe zostały zabarwione, by lepiej było widać regerancję tkanki, źródło: www.pratt.duke.edu Długie włókna mięśniowe zostały zabarwione, by lepiej było widać regerancję tkanki, źródło: www.pratt.duke.edu

Naukowcom z Duke University udało się stworzyć w laboratorium mięśnie. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego gdyby nie fakt, że wyhodowane w sztucznych warunkach tkanki wyglądają i zachowują się tak samo jak naturalne i mogą się regenerować – czytamy na łamach czasopisma PNAS.

Nenad Bursac wraz z kolegami z Duke University wyhodował sztuczną tkankę mięśniową myszy. Uzyskane w laboratorium mięśnie potrafią szybko się kurczyć i rozkurczać, a wszczepione do organizmów gryzoni mogą się zregenerować.

Zdaniem badaczy kluczem do sukcesu było stworzenie idealnego środowiska do wzrostu mięśni. Do hodowli tkanek naukowcy wykorzystali komórki satelitarne, które wchodzą w skład organizmów zwierząt i służą do naprawienia uszkodzonej tanki oraz kurczliwe włókna mięśniowe.

Naukowcy mają nadzieję, iż w ciągu najbliższych lat lekarze zaczną już przeszczepiać w pełni funkcjonalne mięśnie wyhodowane z komórek pacjenta.

“Biomimetic engineered muscle with capacity for vascular integration and functional maturation in vivo.” Juhas, M., Engelmayr, Jr., G.C., Fontanella, A.N., Palmer, G.M., Bursac, N. PNAS Early Edition, March, 2014. DOI: 10.1073/pnas.1402723111