Szympansy mają czystsze łóżka niż ludzie

Środa 16.05.2018
By Ikiwaner [GFDL 1.2], from Wikimedia Commons Szympansy. By Ikiwaner [GFDL 1.2], from Wikimedia Commons

Łóżka szympansów są zdecydowanie czystsze niż ludzi. Człekokształtne małpy, w przeciwieństwie do nas, „prześcieradła” zmieniają każdej nocy – wynika z badań opublikowanych na łamach czasopisma „Royal Society Open Science”

Szympansy każdego dnia budują złożone gniazda na drzewach z gałęzi i liści. Okazuje się, że w tej szympansiej sypialni jest zdecydowanie czyściej niż w łóżkach w większości gospodarstw domowych – pokazują badania przeprowadzone przez naukowców z North Carolina State University. Dla porównania, w naszych łóżkach aż roi się od bakterii kałowych, tych pochodzących z jamy ustnej czy skóry.

„Wiemy, że ludzkie domy są swego rodzaju ekosystemami, a ludzkie łóżka zasiedlają różne organizmy” – powiedziała Megan Thoemmes, która kierowała badaniami w Tanzanii.

„Na przykład, około 35 procent bakterii w ludzkim łóżku pochodzi z naszych własnych ciał. Są to głównie bakterie kałowe, pochodzące z jamy ustnej i skóry.

„Chcieliśmy się dowiedzieć, jak sprawa wygląda u naszych najbliższych krewnych ewolucyjnych, szympansów. Nie znaleźliśmy prawie żadnego z tych drobnoustrojów w gniazdach szympansów, co było trochę zaskakujące”.

Naukowcy byli podobnie zaskoczeni, gdy próbowali wykryć pasożytnicze stawonogipchły i wszy – w gniazdach szympansów.

Okazało się, że małpy to prawdziwe czyściochy. „Znaleźliśmy tylko cztery ektopasożyty we wszystkich gniazdach, które przeglądaliśmy” – powiedziała.

Łóżka wykonane przez małpy, czy to szympansy, goryle, bonobo lub orangutany, są zwykle używane na jedną noc, a następnie porzucane.

Jednym z wyjaśnień takiego ruchu jest to, że taka praktyka zmniejsza zdolność patogenów i szkodników do gromadzenia się w miejscu do spania i niweluje zapachy związane z osobnikiem, który zajmuje gniazdo. Ma to uchronić szympansy przed atakami drapieżników.

Źródło: news.ncsu.edu