Wataha − doskonali zabójcy

Wtorek 28.11.2017
Fot. Martin Cathrae [CC BY-SA 2.0 ], Flickr.com Fot. Martin Cathrae [CC BY-SA 2.0 ], Flickr.com

Watahy rządzą się ściśle określonym porządkiem. Wataha to grupa osobników danego gatunku, które działają razem, aby zapewnić sobie przetrwanie. Najczęściej to pojęcie odnosi do wilków lub psów. Ale w watahach polują również likaony i azjatyckie cyjony. Spróbujmy przyjrzeć się bliżej relacjom jakie występują w watahach.

Jedną z najważniejszych korzyści zdobywania pokarmu w watasze jest możliwość ataku na osobnika, z którym bezpośredni kontakt 1 na 1 oznaczałby przegraną drapieżnika. Analogicznie wśród ssaków morskich mamy do czynienia z orkami, które w grupach potrafią zaatakować walenia. W odniesieniu do owadów − z wędrującymi mrówkami, które atakują swoje ofiary (również kolonie innych owadów) w licznej formacji.

Przedstawiciele rodziny psowatych – głównie wilki oraz likaony − w toku adaptacji do środowiska wypracowały sobie system życia i przemieszczania się w stosunkowo niewielkich grupach (watahach). Przyczyniły się do tego dwie rzeczy. W tych gatunkach mamy do czynienia z dobieraniem się w pary samca i samicy. Takie pary są trwałe, a samiec opiekuje się zarówno samicą jak i młodymi.  Poza tym psy w odróżnieniu od np. kotów, polują bez urządzania zasadzek i podchodów, ścigają swoje ofiary na otwartej przestrzeni. Te dwa czynniki spowodowały, że optymalnym sposobem na życie dla psowatych było tworzenie ugrupowań, które mogłyby wzajemnie się wspierać i wspólnie polować.