Rośliny doniczkowe, które oczyszczą powietrze z toksyn

pixabay.com pixabay.com

Kwiatki w doniczkach nie tylko pełnią funkcję dekoracyjną, lecz także chronią nasze zdrowie!

Badania naukowe dowodzą, że rośliny doniczkowe, dzięki przetwarzaniu dwutlenku węgla w tlen, oczyszczają i nawilżają powietrze w mieszkaniu. Co więcej, wytwarzają lotne substancje, które są w stanie likwidować drobnoustroje chorobotwórcze. Niektóre z nich potrafią ponadto odfiltrowywać powietrze z toksyn, a nawet niwelować smog elektromagnetyczny, który emitują domowe urządzenia elektryczne i elektroniczne. Rośliny są zdolne do zbierania toksyn przez aparaty szparkowe podczas cyklu oddechowego. Większość trujących substancji lotnych wchłania się w ziemię lub jest absorbowana przez system korzeniowy.

Oto lista roślin doniczkowych, które znacznie poprawiają jakość powietrza w mieszkaniu:

Sansewieria gwinejska, zwana wężownicą

Eksperci NASA, poszukując sposobów na naturalne oczyszczanie powietrza na stacjach kosmicznych, odkryli, że niepozorna sansewieria gwinejska to najlepszy pod słońcem nocny producent tlenu, który ogranicza ilość alergenów w powietrzu i pochłania toksyny. Umieszczenie jej w pobliżu gwarantuje oddychanie powietrzem wolnym od formaldehydu, ksylenu, toluenu, benzenu i tlenku azotu. Z tego względu roślina ta powinna gościć na parapetach wielkomiejskich mieszkań i w sypialniach alergików. Ponadto, sansewieria jest prosta w utrzymaniu – nie wymaga wiele wody i bez problemu znosi wiele rodzajów natężenia światła.

By Mokkie (Own work) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons

Palma Areca

Egzotyczna palma areka oczyszcza powietrze tak samo dobrze, jak sansewieria gwinejska, jednak, w przeciwieństwie do niej, produkuje tlen za dnia. Potrafi przy tym wchłaniać trichloroeteny, czyli toksyczne rozpuszczalniki tłuszczu.  Ta ozdobna roślina najlepiej sprawdza się w salonie i w biurze. Należy jej zapewnić minimum 18 stopni ciepła i obficie nawadniać ziemię. Palma optymalnie rozwija się w jasnych pomieszczeniach.

By Pratheepps (Own work) [CC BY-SA 2.5], via Wikimedia Commons

Rafidofora złota

To doniczkowe pnącze, poza tym, że oryginalnie wygląda, to jeszcze oczyszcza powietrze z formaldehydu i innych lotnych związków organicznych.

Oprócz wymienionych wcześniej gatunków, warto hodować w domu takie rośliny, jak aloes, palma bambusowa, fikus i paproć nefrolepis. Zgodnie z danymi NASA Air Clean Study, aby oczyścić pomieszczenie o wielkości 50 m2, należy w nim umieścić przynajmniej 2 rośliny w doniczkach o średnicy ok. 15 cm. W procesie oczyszczania powietrza bierze bowiem udział nie tylko roślina, lecz także znajdująca się w doniczce ziemia i zawarte w niej mikroorganizmy.
Alicja Chrząszcz