Aktywne dziecko, to mądre dziecko

Fot. Steven Depolo[CC BY 2.0 ], Flickr.com Fot. Steven Depolo[CC BY 2.0 ], Flickr.com

Aktywne fizycznie dzieci mają lepiej rozwiniętą substancję białą w mózgu. Im bardziej kompaktowa jest istota biała, tym lepiej funkcjonuje uwaga i przebiega proces zapamiętywania. – wynika z badań opublikowanych na łamach czasopisma „Frontiers in Human Neuroscience”.

Badanie, które przeprowadzono na grupie 9 i 10-latków, wykazało, że dzieci, które są sprawne fizycznie mają więcej włóknistych, kompaktowych traktów istoty białej w mózgu niż ich rówieśnicy, charakteryzujący się gorszą kondycją.

Istota biała jest zbudowana z aksonów oraz oligodendrocytów, czyli gleju skąpokomórkowego. Aksony to wypustki neuronów, przez które przewodzone są i przekazywane dalszym komórkom impulsy nerwowe. Im bardziej kompaktowa jest istota biała, tym szybciej i efektywniej działają nerwy, dzięki czemu lepiej funkcjonuje uwaga i przebiega proces zapamiętywania.

„Poprzednie badania pokazywały, że dzieci charakteryzujące się wyższym poziomem sprawności fizycznej mają lepiej rozwiniętą substancję szarą w rejonie mózgu odpowiedzialnym za pamięć i uczenie” – komentuje Laura Chaddock-Heyman z Uniwersytetu Illinois. „Teraz po raz pierwszy sprawdziliśmy, jak sprawność fizyczna wiąże się z istotą białą w mózgach dzieci”.

Naukowcy postanowili przyjrzeć się pięciu traktom istoty białej, związanym z funkcjonowaniem uwagi i pamięci, w mózgach 24 uczestników badań. W eksperymencie uwzględniono takie czynniki jak: status społeczny i ekonomiczny, prędkość dojrzewania, IQ, diagnoza ADHD lub innych zaburzeń uczenia się. Wyniki opublikowano we „Frontiers in Human Neuroscience”.