Białko - właściwości i występowanie. Produkty bogate w białko

Photo credit: Foter.com Photo credit: Foter.com

Białko występuje we wszystkich organizmach żywych. To bardzo złożony związek organiczny, który pełni szereg ważnych funkcji na każdym etapie życia. Jest podstawowym składnikiem odżywczym obok tłuszczów i węglowodanów. Co powinieneś wiedzieć o białku, aby właściwie komponować posiłki z jego udziałem?

Białko – substancja życia

Białka (proteiny) to jedne z najbardziej skomplikowanych związków organicznych. Wiemy to już z samej definicji. Chemia opisuje je jako biopolimery wielkocząsteczkowe zbudowane z aminokwasów połączonych ze sobą wiązaniami peptydowymi. Co to dokładnie oznacza? Najprościej mówiąc oznacza to tyle, że białka to związki organiczne złożone z wielu cząsteczek, a ich podstawę stanowią aminokwasy. Aminokwasy mogą łączyć się ze sobą za pomocą wiązań peptydowych tworząc peptydy, a w dalszej kolejności polipeptydy (makropeptydy), czyli właśnie białka.

Poszczególne rodzaje białek różnią się od siebie strukturą, składem, pełnionymi w organizmie funkcjami oraz wartością odżywczą. Ze względu na skład możemy mówić o białkach prostych i złożonych. Białka proste zbudowane są wyłącznie z aminokwasów, białka złożone zawierają poza tym także związki niebiałkowe, głównie tłuszcze lub cukry.

Cechy białek

Białka zbudowane są z następujących pierwiastków: węgiel (50-55%), wodór (6,6-7,3%), tlen (19-21%), azot (15-19%), siarka (0,3-2,4%), a także fosfor, żelazo i magnez. Kształtem przypominają skręconą nitkę lub kłębek – strukturę taką przyjmują w charakterystycznym dla siebie procesie zwijania, tworząc sztywną formę przestrzenną zwaną natywną konformacją białka. W strukturze organizacji białek można wyróżnić cztery poziomy organizacji (pierwszo-, drugo-, trzecio- i czwartorzędowy), które warunkują ich funkcje. Białka, za wyjątkiem keratyny, miozyny i kolagenu (występują one kolejno we włosach, mięśniach i w skórze), są rozpuszczalne w wodzie. Mogą ulegać procesowi denaturacji (ścinania) pod wpływem wyższej temperatury, jak i procesowi wysalania. W kwasach zachowują się jak zasady, w zasadach z kolei jak kwasy. Mają zdolność do hydratacji, czyli wiązania wody.

Białka proste: albuminy, globuliny, protaminy, prolaminy, gluteliny, histony, skleroproteiny

Białka złożone: chromoproteiny, nukleoproteiny, fosfoproteiny, glikoproteiny, lipidoproteiny, metaloproteiny.