Co jeść, żeby mieć zdrowe i białe zęby?

pixabay.com pixabay.com

Aby zęby były mocne, lśniące i zadbane, nie wystarczy odpowiednia higiena jamy ustnej. Sekret uśmiechu rodem z Hollywood tkwi bowiem również w diecie. Produkty, takie jak seler, jabłko czy kefir zapobiegają tworzeniu się kamienia nazębnego, wzmacniają szkliwo i chronią przed chorobami dziąseł. Co jeszcze możemy umieścić w swoim jadłospisie, by wizyta u dentysty przestała nam się źle kojarzyć?


O pięknym, śnieżnobiałym uśmiechu marzy każdy z nas. Aby zęby były zadbane, poza właściwą higieną jamy ustnej, regularnymi wizytami kontrolnymi u dentysty i naturalnymi zabiegami wybielającymi zęby (np. przy użyciu oleju kokosowego), należy zadbać o właściwy jadłospis. Dieta bogata w składniki mineralne i witaminy, które zapobiegają próchnicy, uszkodzeniom szkliwa i paradontozie jest niezwykle ważnym uzupełnieniem codziennej pielęgnacji naszego uzębienia.

WITAMINY

Jednymi z najważniejszych dla zdrowia naszych zębów składników odżywczych są witaminy – głównie witamina D, czyli witamina słońca i kwas askorbinowy (witamina C).  Pierwsza z nich odpowiada za prawidłową mineralizację zębów. Jej odpowiednia podaż zapobiega próchnicy, ciemnieniu szkliwa i przebarwieniom. O ile najlepszym źródłem tej substancji jest słońce, o tyle w okresie jesienno-zimowym warto ją uzupełniać za pomocą jedzenia (ryby morskie, jaja) oraz naturalnych suplementów diety. Witamina C z kolei dba o zdrowie naszych dziąseł. Chroni je przed paradontozą i kamieniem nazębnym. Aby wzbogacić codzienny jadłospis żywnością zawierającą spore dawki kwasu askorbinowego, należy umieścić w nim warzywa (kapusta, brukselka, pomidory, brokuły) oraz owoce (np. dzika róża, rokitnik, czarna porzeczka, truskawki).

MINERAŁY

Witaminy dbają głównie o odpowiedni kolor naszych zębów, zaś minerały odpowiadają za ich wytrzymałość, czyli gęstość tkanki kostnej. Dieta bogata w wapń, magnez, cynk i fluor zapobiega kruszeniu się i ścieraniu uzębienia. Włączenie do codziennego jadłospisu produktów mlecznych (twaróg, kefir),  roślin strączkowych, orzechów, kiełków pszenicy, cebuli, wątróbki, a także kaszy gryczanej, ryb, ryżu i soi poprawia gęstość mineralną szkliwa.
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy