Błonnik - właściwości, wartości odżywcze, występowanie. Produkty bogate w błonnik

Autor: Free-Photos // via Pixabay Autor: Free-Photos // via Pixabay

Niegdyś uważany był za pokarmowy balast, niewnoszący zbyt wiele do zdrowej diety. Dziś wiemy już, że błonnik ma długą listę zadań do wykonania w naszym organizmie. W jakich produktach jest go najwięcej i ile dokładnie powinniśmy go spożywać, by nie przeciążać swoich jelit i uszczęśliwić układ trawienny?



Błonnik – polisacharyd złożony


Błonnik to podstawowy budulec roślinny. Należy do grupy polisacharydów, czyli węglowodanów złożonych. Nazywamy go inaczej włóknem pokarmowym lub błonnikiem pokarmowym. Jego funkcja? Z pozoru mógłby się wydawać zbędny – organizm człowieka go nie trawi, ani nie wchłania. Choć naukowcy przekonują, że gram błonnika ma ok 2 kcal, trudno uznać go za składnik energetyczny diety. Dlatego też nie jest uwzględniany przy wyliczeniach kalorycznych. A jednak błonnik to bardzo istotny element jadłospisu – pozwala bowiem zoptymalizować pracę jelit, przyśpiesza odchudzanie, hamuje apetyt i przeciwdziała cukrzycy oraz miażdżycy.

Niezastąpiony błonnik – funkcje

Najważniejszą własnością błonnika jest jego zdolność do wchłaniania przeróżnych substancji, przede wszystkim wody. Zachowując się jak gąbka, błonnik chłonie wodę, przez co już na etapie żucia prowokuje ślinianki do zwiększonej produkcji śliny, a po dostaniu się do żołądka pęcznieje i go wypełnia. To powoduje, że jedząc produkty wysokobłonnikowe czujemy większą sytość, a pokarm od początku jest lepiej rozdrobniony, dzięki czemu proces trawienia przebiega szybciej i sprawniej. Błonnik poza wodą chłonie jednak także cholesterol, trójglicerydy oraz cukier, sprawiając, że są one oddawane do krwiobiegu z opóźnieniem lub usuwane wraz z kałem. Mniej cholesterolu w organizmie oznacza z kolei spadek ryzyka chorób układu krwionośnego, a mniej cukru hamuje skoki glukozy we krwi. 

Co jeszcze potrafi błonnik? Przybierając postać galaretowatej masy, pochłania także toksyny, szkodliwe produkty przemiany materii oraz metale ciężkie. Dzięki niemu zostają one szybko wydalone i nie zatruwają naszego organizmu. Błonnik odżywia też florę bakteryjną jelit, poprawiając wchłanianie substancji odżywczych.
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowy

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy