Dieta antysmogowa

pixabay.com pixabay.com

Zgodnie z danymi WHO, w Polsce z powodu smogu rokrocznie umiera 45 tysięcy osób. Statystyki pokazują, że zanieczyszczone powietrze zabija 15 razy częściej niż piraci drogowi. Co więcej, długotrwałe wdychanie toksycznych substancji  z reguły prowadzi do takich chorób, jak astma czy alergia. Jak możemy się bronić przed szkodliwym wpływem tego, co z każdym oddechem dostaje się do naszych płuc?



Kiedy jesteśmy w terenie, powinniśmy korzystać ze specjalnych masek antysmogowych. W przypadkach, gdy stężenie pyłów i zanieczyszczeń jest ponad normę wysokie najlepiej całkowicie zrezygnować ze spacerów. Warto także zadbać o jakość powietrza w naszym domu. Niektóre rośliny doniczkowe sprawią, że oddychanie przestanie być aż tak niebezpieczne. Aby jednak zapobiec gromadzeniu się smogowych toksyn wewnątrz naszego organizmu, powinniśmy zastosować się do zasad specjalnej diety oczyszczającej.

Sylwia Górzna - ekspertka portalu Edukacja Żywieniowa PL radzi:
„Odpowiednia dieta pozwala redukować stres oksydacyjny, który jest skutkiem wdychania zanieczyszczonego powietrza. Aby to osiągnąć, należy włączyć do diety produkty bogate w tzw. antyoksydanty, które zmniejszają ryzyko wystąpienia wielu chorób. Są to związki chemiczne, wykazujące zdolność neutralizowania wolnych rodników, które w nadmiarze mogą przyczyniać się do rozwoju miażdżycy, chorób układu pokarmowego, oddechowego, nowotworów, a także do przyspieszonego starzenia się.”

Najbardziej znanymi przeciwutleniaczami są: kwas askorbinowy, witamina E, karotenoidy i polifenole. Poza tym, że wytwarza je nasz organizm, powinny być dostarczane wraz w pożywieniem. Aby zadbać o ich prawidłową podaż, należy włączyć do diety przede wszystkim owoce (np. maliny, borówki, jeżyny, śliwki, wiśnie, aronie, granaty) i warzywa (np. czerwona cebula, marchew, dynia, brokuły, kalafior). Co ciekawe, im intensywniejsza barwa owocu, tym większe stężenie antyoksydantów!

Zdrowa i zbilansowana dieta powinna dostarczać nam przynajmniej pięciu porcji warzyw dziennie. W celu urozmaicenia jadłospisu, można wybierać spośród takich produktów, jak kiełki, rośliny strączkowe, seler, chrzan czy sos sojowy.
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowy

Pasaż zakupowy