Dynia długa lekiem na raka?

pixabay.com pixabay.com

Badacze z Instytutu Nauk o Żywności CNR w włoskiej miejscowości Avellino odkryli niedawno, że popularna w ich kraju dynia długa zawiera związki, które są w stanie unicestwiać komórki rakowe. Odmiana tego warzywa o nazwie Lunga di Napoli staje się popularna również w Polsce. Teraz mamy jeszcze więcej powodów, aby jak najczęściej przygotowywać potrawy na jej bazie!

Celem przeprowadzonych badań była analiza biochemiczna popularnych we Włoszech roślin jadalnych pod kątem ich właściwości leczniczych. Skoncentrowano się głównie na oddziaływaniu karotenoidów na ludzkie komórki raka. Okazało się, że ten żółty lub pomarańczowy barwnik odgrywa bardzo ważną rolę w procesie zapobiegania rozwojowi choroby nowotworowej. Naukowcy przeanalizowali między innymi ekstrakt z dyni długiej, który zawierał komplet związków występujących w tym warzywie.

Dyniowe uzdrawianie?

W początkowej fazie badania wyizolowano z dyni karotenoidy za pomocą ekstrakcji płynem nadkrytycznym. Drugi etap testu polegał na dodawaniu wyciągu do komórek raka wyhodowanych w warunkach laboratoryjnych. Wówczas okazało się, że dynia długa ma właściwości silnie antyrakowe. Zawarte w niej związki mają zdolność aktywacji procesu autofagocytozy, który kontroluje stan kluczowych składników komórkowych i wskazuje na zdolność komórki do aktywacji mechanizmów usuwania uszkodzonych komórek. W ten sposób ekstrakt z dyni długiej może zmniejszać zdolność zmutowanych komórek do namnażania się, jak również powodować ich śmierć. Co ciekawe, okazało się, że zawarte w tym warzywie karotenoidy, poza spowalnianiem wzrostu guza, potrafią przekształcać zmienione chorobowo komórki w komórki zdrowe!

Warzywo z ogromnym potencjałem

Po tym sensacyjnym odkryciu, włoscy naukowcy mają zamiar zbadać działanie ekstraktu z dyni Lunga di Napoli na stres oksydacyjny, stany zapalne i otyłość. Mimo tego, że jeszcze nie wszystkie jej prozdrowotne właściwości zostały naukowo udowodnione, warto jak najczęściej spożywać potrawy na bazie dyni długiej, zwłaszcza podczas zbliżającej się jesieni.
Alicja Chrząszcz