Glin (Al) - właściwości, rola glinu w organizmie i jego niedobory

skeeze // via Pixabay skeeze // via Pixabay

Jest szeroko rozpowszechniony, co stanowi jego największą wadę, jeśli patrzeć z perspektywy naszego zdrowia. Glin, inaczej aluminium, nie ma zbyt dobrej prasy. To pierwiastek toksyczny i styczność z nim lepiej ograniczyć.

Glin (Al) jest jednym z najpowszechniej występujących metali. Ta informacja niewiele nam jednak mówi, dopóki nie wiemy, że glin to nic innego, jak dobrze znane i często wykorzystywane aluminium. Każdy z nas ma w domu chociażby folię aluminiową, a także inne przedmioty codziennego użytku, do produkcji których wykorzystuje się glin lub jego sole. Weźmy chociażby kosmetyki – glin zapewnia właściwości przeciwbakteryjne antyperspirantom, chroniącym nas przed potem i przykrym zapachem. Glin wykorzystuje się w przemyśle motoryzacyjnym, spożywczym, lotniczym. Pierwiastek ten ma również znaczenie biologiczne. Współczesną nazwę glinu – aluminium – zaproponował angielski chemik i fizyk, sir Humphry Davy.

Kontrowersje wokół aluminium

Glin nie jest nam potrzebny do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju. Jego symbolu nie znajdziemy na liście niezbędnych makro- i mikroelementów. Z pożywienia i innych źródeł pochłaniamy pewne ilości tego pierwiastka, nie ma on jednak żadnego znaczenia dla procesów życiowych. Przynajmniej dopóki w naszym organizmie nie będzie go zbyt dużo… Wtedy może zacząć siać istne spustoszenie.
Wykazano, że aluminium może mieć bardzo destrukcyjny wpływ na codzienne funkcjonowanie człowieka i prowadzić do rozwoju wielu poważnych chorób. Dysfunkcje, które mogą stać się pokłosiem nadmiaru glinu w organizmie, dotyczą przede wszystkim pracy układu nerwowego. Aluminium, jeśli nie jest wystarczająco sprawnie wydalane, kumuluje się w narządach, głównie w mózgu. Upośledza centralny układ nerwowy, blokując niektóre enzymy i wiążąc się z DNA komórek nerwowych. Objawia się to przede wszystkim zaburzeniami pamięci i równowagi, a uszkodzenie neuronów, którym skutkuje, jest nieodwracalne. Permanentny nadmiar aluminium prowadzi również do wapnienia tkanek, niedokrwistości czy utraty elastyczności w błonach komórkowych.