JOD. Zapotrzebowanie na jod - właściwości, rola jodu w organizmie i jego niedobory


Niedobór jodu a schorzenia tarczycy

Zaburzenia w funkcjonowaniu tarczycy mogą zależeć oczywiście od kilku czynników. Jej nadczynność polega na produkowaniu zbyt dużej ilości wspomnianych hormonów w stosunku do potrzeb organizmu. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być chociażby choroba Garvesa Basedowa (choroba autoimmunologiczna uwarunkowana genetycznie) czy przechodzone zapalenie tarczycy. Powodem może być jednak właśnie niedostatek jodu, który prowadzi do wytworzenia się wola oraz guzków w obszarze tarczycy.

Nadczynność tego gruczołu występuje częściej niż niedoczynność. Częściej dotyczy też kobiet, niż mężczyzn. Objawia się gwałtownym spadkiem wagi pomimo niesłabnącego apetytu, zwiększoną potliwością, suchością oraz szorstkością skóry, nadpobudliwością, arytmią serca, wypadaniem włosów czy problemami ze strony narządu wzroku.

Objawy niedoczynności są odwrotne. Następuje przede wszystkim spowolnienie przemiany materii, więc przybywa nam kilka kilogramów, pomimo tego, że nie zmieniliśmy nawyków żywieniowych. Dokucza nam też ogólne spowolnienie – stajemy się ospali i zmęczeni, nie mamy energii do życia. Odczuwamy spadek temperatury ciała i nawet w cieplejsze dni robi nam się zimno, zwłaszcza po wstaniu z łóżka, zimne są też nasze ręce i stopy. Inne symptomy to: pogarszająca się kondycja skóry – pojawienie się trądziku, łupieżu, łuszczenie naskórka; wypadanie włosów, słabe paznokcie, worki i sińce pod oczami, trudno ze skoncentrowaniem się i zapamiętywaniem, nerwowość, obniżenie odporności czy deregulacja cyklu menstruacyjnego.

Źródła jodu

Niedobory jodu i związane z tym choroby tarczycy stały się tak powszechne, że nakazano wzbogacanie jodem soli kuchennej. Sól nie jest bynajmniej jedynym źródłem tego pierwiastka w pożywieniu, a na pewno nie najzdrowszym. Warto zatem sięgać po ryby morskie (szczególnie bogate w ten składnik są łososie, makrele, śledzie, dorsze, mintaje), owoce morza, mleko, niektóre produkty zbożowe oraz warzywa (przynajmniej te, które pochodzą z gruntów bogatych w jod). Poza tym, jod przedostaje się do naszego organizmu przez skórę oraz drogi oddechowe. Stąd wskazane jest, aby osoby z chorą tarczycą regularnie jeździły nad morze i trochę częściej się opalały – zwykle cierpią bowiem na deficyt witaminy D.

Pozostaje jeszcze kwestia tego, że na obniżenie przyswajalności jodu mają wpływ inne pierwiastki. Są to fluor, brom i chlor, których duża ilość w organizmie wypiera z niego jod. Tym bardziej więc powinniśmy wzbogacić dietę o wymienione wcześnie produkty żywieniowe. Na zwiększenie przyswajalności jodu wpływają za to selen i magnez, pierwiastki które w dużych ilościach zawierają orzechy oraz nasiona.


Bogatym źródłem jodu są owoce morza, Frits Hoogesteger at nl.wikibooks [GFDL or CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowy

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy