Zapotrzebowanie na jod - właściwości, rola jodu w organizmie i jego niedobory.

Fot. Mizrak[CC BY-ND 2.0 ], Flickr.com Fot. Mizrak[CC BY-ND 2.0 ], Flickr.com
Jod jest mikroelementem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz tarczycy i wszystkich regulowanych przez nią procesów. Zaburzenia przyswajania jodu wiążą się nie tylko z niedoczynnością i nadczynnością tego gruczołu. Źle wpływają również na rozrodczość oraz rozwój umysłowy dzieci i młodzieży. Dowiedz się, co jeść, aby zapewnić sobie dostateczną dawkę jodu i czy warto zażywać suplementy zawierające ten pierwiastek?

Jod – śladowy, ale ważny

Stężenie jodu w ludzkich narządach jest niewysokie, bo sięga około 20-25 mg. Jod zaliczamy zresztą do mikroelementów, substancji występujących u człowieka w śladowych ilościach. Najwięcej tego pierwiastka gromadzi się w tarczycy, która wychwytuje go z ustroju. To właśnie z tym niewielkim, ale bardzo ważnym gruczołem wiąże się najistotniejsza rola jodu. Od jego ilości uzależnione jest bowiem wydzielanie trójjodotyroniny (T3) i tyroksyny (T4), dwóch hormonów tarczycy odpowiedzialnych za szereg ważnych procesów. O jakich funkcjach mowa? T3 i T4 regulują metabolizm komórkowy, dzięki czemu możliwie jest utrzymanie prawidłowej wagi. Innymi słowy, odpowiadają za sprawną przemianę składników odżywczych w energię. To one sterują temperaturą ciała, a także mają wpływ na działanie układu nerwowego i krążenia oraz na pracę mięśni. Warunkują wzrost i rozwój komórek ciała.

Deficyt jodu jest szkodliwy

Gdy jodu w diecie jest za mało pojawiają się problemy ze strony układu nerwowego – trudności ze skupieniem i zapamiętywaniem, a także uczeniem. Jeśli kobiety ciężarne nie dostarczają sobie wystarczającej jego ilości, ryzykują niedorozwój mózgu u płodu. Brak jodu w wieku dorastania sprawia, że dzieci wolniej rosną i gorzej przyswajają wiedzę.

Tarczyca musi intensywniej pracować, by wychwycić jod z ustroju, co umożliwia jej hormon TSH wyprodukowany przez przysadkę mózgową. Ta wzmożona praca tarczycy, zwłaszcza gdy niedobór jodu utrzymuje się permanentnie, skutkuje powstaniem wolu na szyi, a w następstwie prowadzi do zaburzeń pracy tarczycy, szczególnie do jej niedoczynności, a nawet nowotworu.

Jeśli chcemy tego uniknąć jedzmy odpowiednie ilości pożywienia zawierającego jod. Dzienne zapotrzebowanie na ten mikroelement to 150 mcg (mikrogramów) dla dorosłego człowieka i dla nastolatków. U kobiet w ciąży ta ilość zwiększa się znacznie i wynosi od 200-300 mcg.




Jo po podgrzaniu daje fioletowe opary o charakterystycznej drażniącej woni. By Jurii (http://images-of-elements.com/iodine.php) [CC BY 3.0], via Wikimedia Commons
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowy

Pasaż zakupowy