Suplementy diety - leczenie i odchudzanie. Czy warto przyjmować suplementy diety?

fot. dreamstime fot. dreamstime

Prowadzenie zdrowego stylu życia i świadome podejście do codziennej diety to czynniki, które nie tylko poprawiają samopoczucie, lecz także przedłużają młodość naszego organizmu. Zbilansowana dieta bogata w antyoksydanty, witaminy i niezbędne minerały to jednak tylko część profilaktyki przeciwstarzeniowej. Aby w 100% chronić nasze komórki przed wolnymi rodnikami powinniśmy odżywić nasze ciało odpowiednio dobranymi naturalnymi suplementami diety. Na rynku możemy znaleźć szeroką gamę odmładzających preparatów. Które z nich w sposób realny mogą przedłużyć naszą młodość?

Każdej osobie, która troszczy się o swoje zdrowie zależy nie tylko na dobrym samopoczuciu, lecz także na długowieczności i młodym wyglądzie. Odkąd w 1973 roku biolog Alexey Olovnikov odkrył tajemnicze fragmenty chromosomu zwane telomerami, dietetycy zaczęli się intensywnie zastanawiać nad związkiem między ich strukturą a długością naszego życia. Te niepozorne fragmenty DNA umieszczone na zakończeniach chromosomu skracają się z wiekiem, wraz z podziałami komórek. Kiedy telomery ulegają maksymalnemu skróceniu, zanikają, a ciało zaczyna umierać. Z tego powodu te elementy chromosomu uznawane są za klucz do zegara biologicznego każdego człowieka. Na szczęście istnieją naturalne sposoby na to, aby chronić długość telomerów. Okazuje się bowiem, że pewne substancje odżywcze odgrywają ogromną rolę w przedłużaniu naszego życia i pozwalają zachować młodość na dłużej.

Dieta a przedłużanie młodości

Najnowsze badania naukowe wykazały, że regularne przyjmowanie wybranych suplementów diety chroni długość telomerów poprzez zachowanie spójności DNA. Eksperyment z 2009 roku wykazał, że kobiety, które stosowały naturalne suplementy diety stanowiące zestaw takich składników odżywczych, jak witaminy B12, D3, C, E oraz cynk, żelazo i kwasy tłuszczowe omega-3 miały dłuższe telomery niż uczestniczki badania, które tych preparatów nie przyjmowały. Odpowiednio dobrane składniki odżywcze nie tylko chronią długość telomerów, lecz także wpływają na aktywność telomerazy, czyli enzymu, który je wydłuża poprzez syntezę DNA ze startera RNA, co w swoich pracach udowodniła noblistka, prof. Elizabeth Blackburn. Świadomość znaczenia telomerów w procesie starzenia się organizmu pozwala nam podjąć w porę strategię mającą na celu przedłużenie młodości i utrzymanie organizmu w dobrej kondycji. Mimo że sztab naukowców od dawna pracuje nad preparatami, które zatrzymają proces pogarszania się stanu ciała z wiekiem, obecnie istnieją dowody na to, że nawet nieskomplikowane zmiany w stylu życia oraz w codziennej diecie mogą wydłużyć nasze telomery, zmniejszając tym samym czynniki ryzyka rozwoju wielu chorób.
Czy stosowanie suplementów diety ma sens?