Olej sojowy właściwości i zastosowanie. Jak stosować olej sojowy?

pixabay.com pixabay.com

Olej sojowy to zdrowy tłuszcz produkowany z nasion soi – rośliny oleistej znanej doskonale pod postacią tofu, mleka sojowego i azjatyckiego sosu. Jest bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, steroli roślinnych oraz lecytyny.


Soja: królowa roślin

Soja to jednoroczna roślina strączkowa pochodząca z Azji południowo-wschodniej. Różnorodność odmian pozwala uprawiać ją w wielu warunkach klimatycznych. Największe uprawy soi znajdują się w Chinach, Stanach Zjednoczonych i w Ameryce Południowej. Na tle innych roślin jadalnych wyróżnia się przede wszystkim wysoką zawartością białka oraz fitoestrogenów. Jest poza tym bogata w witaminy z grupy B, witaminy E oraz K, błonnik, fitosterole oraz mikroelementy, takie jak potas, magnez, fosfor, wapń i żelazo. W skład jej bladożółtych ziarenek wchodzą również nienasycone kwasy tłuszczowe. To one decydują o dość znacznej kaloryczności warzywa – 100 g nasion soi dostarczy nam aż 400 kcal – ale równocześnie pozwalają tłoczyć z niej wartościowy i zdrowy olej – jeden z dwóch najpopularniejszych produktów sojowych na rynku spożywczym. 

W świadomości społecznej ludzi Zachodu soja to przede wszystkim marna alternatywa wobec mięsa. Wiadomo o niej, że stanowi główne źródło białka dla wegan i  wegetarian. To z myślą o nich przetwarza się ją na kotlety sojowe, tofu i tempeh, a także na sojową mąkę, sojowy sos i niezwykle popularne w ostatnich czasach sojowe mleko. Część tych produktów z lubością zjadają jednak nie tylko zwolennicy kuchni roślinnej. Mleko sojowe nie zawiera laktozy, a zatem zastępuje mleko krowie przede wszystkim w diecie osób z nietolerancją tego dwucukru, nie tylko tych niejedzących żywności pochodzenia zwierzęcego. Sos sojowy jest znaną i lubianą przyprawą kuchni azjatyckiej, a tempeh i tofu to przysmaki, po które chętnie sięgają nawet mięsożercy. I dobrze, ponieważ soja zawiera bardzo dobrze przyswajalne białko i kompletny zestaw aminokwasów, czym wyróżnia się spośród innych roślin. Soja to ponadto niezwykle istotny element diety kobiet w okresie menopauzalnym. Ze względu na bogactwo fitoestrogenów, które budową przypominają żeńskie hormony płciowe (i tak też traktowane są przez organizm), soja wspomaga układ hormonalny i ogranicza dokuczliwość przekwitania.
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy