Sposób na kaca. Jak walczyć z syndromem dnia poprzedniego?

Fot. Antoine K [CC BY-SA 2.0 ], Flickr.com Fot. Antoine K [CC BY-SA 2.0 ], Flickr.com
Sezon karnawałowy w pełni – więc wolny czas często wypełniają huczne, suto zakrapiane zabawy. Niestety, alkohol choć poprawia humor podczas imprezy, już następnego dnia może stać się przyczyną złego samopoczucia. Jak leczyć kaca, czyli syndrom dnia poprzedniego?

Prosty sposób na poradzenie sobie z wywołanymi jego działaniem dolegliwościami odkryli niedawno koreańscy naukowcy, a wyniki ich obserwacji opublikowano w „Journal of Food Science”.Badacze zauważyli, że skutki zatrucia alkoholowego, czyli tzw. kaca, mogą zostać złagodzone dzięki aminokwasom i minerałom znajdującym się w ekstrakcie ze szparagów.

Naukowcy z Instytutu Medycznego i Uniwersytetu Narodowego Jeju w Korei analizowali składniki młodych pędów i liści szparagów, by zbadać ich biochemiczny wpływ na komórki ludzkiej wątroby. Uzyskane wyniki dowiodły, że substancje obecne w szparagach mogą pomóc złagodzić kaca alkoholowego i chronią komórki wątroby.

„Uszkodzenie komórek przez toksyny było znacznie mniejsze po zastosowaniu ekstraktu z liści i pędów szparagów.” – mówi główny badacz dr Kim. „Zawartość aminokwasów i związków mineralnych okazała się znacznie wyższa w liściach niż w pędach” – dodaje.

Naukowcy zauważyli, że szparagi to doskonały środek na stres oksydacyjny w wątrobie i nieprzyjemne skutki związane z kacem. Jak wykazano, związki zawarte w tym warzywie stymulują działanie enzymów, które przyśpieszają rozkład alkoholu w organizmie, co sprawia, że kac jest mniej dolegliwy.

Szparagi to powszechnie dostępne warzywa, które są spożywane na całym świecie i od dawna stosowane w medycynie ze względu na ich działanie przeciwnowotworowe. Posiadają również szereg innych pozytywnych właściwości, między innymi przeciwgrzybiczne, przeciwzapalne i moczopędne. Poprawiają też pamięć i koncentrację.