Tran - właściwości i wartości odżywcze. Jaki tran wybrać?

By Orange-kun (Own work) [CC BY-SA 3.0 or GFDL], via Wikimedia Commons By Orange-kun (Own work) [CC BY-SA 3.0 or GFDL], via Wikimedia Commons

Najzdrowszy tłuszcz zwierzęcy to ten pochodzący z ryb. Dlaczego? Ponieważ zawiera cenne kwasy omega-3 i ma wysoką koncentrację witamin. Nie wszyscy jednak są oddanymi fanami ryb. Poza tym świeże ryby dobrej jakości, pochodzące ze sprawdzonego źródła, odstraszają cenami i są trudno dostępne. Jak wobec tego sprostać zaleceniu jedzenia ryb 2-3 razy w tygodniu? Większość z nas sięgnie w tej sytuacji po tran. Czy słusznie?



Tran – znienawidzony przez dzieci


Przez lata tran nie kojarzył się najlepiej. Kilka pokoleń wstecz podawano go dzieciom w szkołach, aby uzupełnić ich niedobory witaminowe. Nieprzyjemny, tłuszczowo-rybny zapach tranu odstraszał na odległość, a co dopiero jego smak, który czuło się jeszcze długo po zażyciu! Dziś za to tran jest traktowany na równi z wieloma innymi suplementami. Nie zraża już zapachem, ani smakiem, ponieważ przybrał formę kapsułek, niewinnych żelek i płynu o owocowym lub ziołowym aromacie. Poza tym okazało się, że tran to nie tylko źródło witamin A i D, ale też skarbnica kwasów omega-3, na punkcie których oszalał cały dietetyczny świat, a wraz z nim i my. Tran przeżywa więc swoje drugie życie. Podajemy go nawet niemowlętom i sami chętnie łykamy przed obiadem. Czy dzięki temu naprawdę będziemy zdrowsi?

Tran – jak to się je?

Tran (Oleum Jecoris Aselli) to nic innego jak dobrze przyswajalny, płynny tłuszcz zwierzęcy pochodzący najczęściej z wątroby określonych gatunków ryb. Prawdziwy, oryginalny tran to produkt pozyskiwany wyłącznie od ryb z rodziny dorszowatych, głównie z dorsza atlantyckiego. Wiele osób mylnie sądzi, że tran pochodzi również z narządów innych ryb, np. rekina, wieloryba czy halibuta – „tranem” przemysł określa bowiem także pozostałe skoncentrowane oleje rybie. Zasadniczo nazwa tran dotyczy jednak wyłącznie oleju z dorszów i ich krewniaków.
Dobrej jakości tran to godne uwagi źródło kwasów omega-3 oraz witamin A i D. Kwasy omega-3 wspierają pracę mózgu, wpływają na jego lepsze ukrwienie i usprawniają przekaz impulsów nerwowych, przez co poprawiają ogólną kondycję układu nerwowego, koncentrację i zapamiętywanie. Witamina D z kolei bardzo korzystnie wpływa na rozwój układu kostnego i zapobiega krzywicy. O niedobory tych wszystkich składników odżywczych nietrudno – witamina D występuje tylko w nielicznych produktach, a kwasy omega-3 głównie w olejach roślinnych, których ciągle używamy w formie nierafinowanej, a więc prawie bezwartościowej.
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy