Witamina B2 - właściwości, rola w organizmie i jej niedobory

Witamina B2, czyli ryboflawina wspiera nasz układ nerwowy, odpornościowy i chroni wzrok. Fot. dreamstime Witamina B2, czyli ryboflawina wspiera nasz układ nerwowy, odpornościowy i chroni wzrok. Fot. dreamstime

Witamina B2, czyli ryboflawina jest niezmiernie ważną dla naszego zdrowia witaminą, stosowaną w przemyśle spożywczym, medycznym i kosmetycznym. Ten żółto-pomarańczowy proszek znajdziemy w przetworach mlecznych i w mięsie. Odpowiednia podaż tej substancji wspiera nasz układ nerwowy, odpornościowy i chroni wzrok. Jeśli nasza cera jest pozbawiona blasku, mamy skłonność do zajadów, a włosy zaczynają nadmiernie wypadać, to znak, że brakuje nam witaminy B2.



Witamina B2, z racji tego, że stanowi połączenie rybitolu i flawiny, jest nazywana ryboflawiną. Należy do związków rozpuszczalnych w wodzie i zalicza się do witamin z grupy B, obejmującej osiem witamin. Ma postać krystalicznego proszku o barwie żółtej lub pomarańczowej. Oznaczana również jako E 101, jest wykorzystywana w przemyśle spożywczym jako naturalny barwnik. Jak każda z witamin należących do grupy B, ryboflawina dba o prawidłowe działanie naszego układu nerwowego. Dodatkowo wspiera wzrok i utrzymuje w dobrym stanie błony śluzowe. Jako że nasz organizm nie jest zdolny do samodzielnego wytwarzania tej substancji, musimy ją sobie dostarczać wraz z pożywieniem.

Ryboflawina na talerzu

Ryboflawina została odkryta i opisana w roku 1932. Określono ją wówczas mianem „żółtego enzymu znajdującego się w drożdżach”. Jakiś czas później wykryto ją w tkankach roślinnych i zwierzęcych. Z racji tego, że znajdziemy ją zarówno w warzywach, jak i w mięsie, mają dostęp do niej nie tylko mięsożercy, lecz także weganie i wegetarianie. Witaminę tę znajdziemy w mleku i jego przetworach, w mięsie i jego podrobach, w jajach, produktach zbożowych i warzywach. Średnie dzienne zapotrzebowanie na ten składnik wynosi 1,5 mg, przy czym kobiety wymagają dawki od 1,6 do 2,2 mg, mężczyźni od 2,4 do 2,8 mg, a dzieci do 3 roku życia – 1 mg. 100 gramowa porcja jajka dostarcza nam aż 0,542 ryboflawiny, przy czym najbogatszym jej źródłem jest żółtko. Inne bogate w tę substancję produkty to: chudy ser twarogowy (0,495 mg/100 g), sery pleśniowe, dojrzewające (do 0, 597 mg/100 g), kasza jaglana (0,380 mg/100 g), wieprzowina (do 0,243 mg/100g), pieczywo żytnie (do 0,172 mg/100 g) i mleko krowie (0,170 mg/100 g).


Ryboflawina ma postać żółtego proszku. By User:PatríciaR (Own work) [GFDL or CC BY-SA 4.0-3.0-2.5-2.0-1.0], via Wikimedia Commons
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy