Witamina B3 - właściwości, rola w organizmie i jej niedobory

Fot. dreamstime Fot. dreamstime

Niacyna należy do witamin, które znajdują szerokie zastosowanie w kosmetyce oraz w medycynie. Stosowana zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie, korzystnie wpływa na nasz organizm. Substancja ta nie tylko zapewnia nam gładką, promienną i zdrową skórę, lecz także zapobiega depresji, migrenom i cukrzycy typu 1. Niewątpliwie warto zadbać o prawidłową podaż tej cennej witaminy.



Witamina B3 (Acidum nicotinicum), zwana inaczej witamina PP, stanowi wspólne określenie dwóch związków chemicznych – kwasu nikotynowego (niacyny) i amidu kwasu nikotynowego (nikotynamidu). Skrót PP odnosi się do przeciwpelargycznych właściwości tej substancji, a więc zapobiegającym zmianom skórnym typu Pella Agra. Jest jedyną witaminą, która może być produkowana przez nasz organizm z tryptofanu, aczkolwiek, aby jej ilość zaspokajała nasze zapotrzebowanie, musimy uzupełniać braki za pomocą pożywienia.

Witamina PP to nie tylko drożdże, lecz także… kawa

Niacynę znajdziemy zarówno w produktach roślinnych, jak i zwierzęcych. W pożywieniu substancja ta przybiera formę kwasu nikotynowego i jego amidu. Co więcej, może powstawać również z zawartego w produktach żywnościowych tryptofanu (60 mg tryptofanu daje 1 mg niacyny). Zapotrzebowanie na witaminę B3 zależy od płci i wieku danej osoby. Dzieci do 3 roku życia potrzebują maksymalnie 10 mg niacyny dziennie, kobiety – do 14 mg na dzień, zaś mężczyźni powinni przyjmować aż 16 mg każdego dnia. Znajdziemy ją głównie w drożdżach (do 50 mg na 100 g), otrębach pszennych (do 35 mg na 100 g), orzeszkach ziemnych (17,2 mg/100 g), mięsie cielęcym (do 17 mg/100 g), mięsie wołowym (do 8,4 mg/100 g), rybach morskich (8 mg/100 g), grzybach (4,6 mg/100 g) i ziemniakach (1,5 mg / 100 g). Co ciekawe, znikome ilości tej witaminy wypijamy również w kawie i herbacie.
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy