Witamina D - właściwości, rola w organizmie i jej niedobory

Fot. dreamstime Fot. dreamstime

Na niedobór witaminy D cierpi niemal połowa ludzkości. Większość jest nieświadoma tego problemu i wynikające z hipowitaminozy dolegliwości błędnie wiąże z innego rodzaju schorzeniami. Najnowsze badania dowodzą, że witamina D odpowiada nie tylko za stan naszego układu kostnego. Analiza jej właściwości wykazuje, że prawidłowa podaż wzmacnia także system immunologiczny, chroniąc nas przed takimi chorobami, jak astma, depresja, nadciśnienie, reumatyzm, stwardnienie rozsiane, a nawet rak. A to jeszcze nie koniec powodów, dla których warto zadbać o uzupełnienie braków „witaminy słońca” w organizmie.


Witamina D (cholekalcyferol) nazywamy steroidowe organiczne związki chemiczne o wieloaspektowym działaniu fizjologicznym. Substancję tę określa się często mianem „witaminy słońca”, jako że produkowana jest w postaci swoistego hormonu w czasie, gdy nasza skóra podlega kąpieli słonecznej. Stanowi ona chemiczny nośnik informacji przekazywanej między komórkami. Mimo że potrafimy ją samodzielnie wytwarzać, jej poziom jest wciąż niewystarczający, w związku z czym musimy dostarczać tę substancję z zewnątrz. Prawidłowe stężenie witaminy D w organizmie jest gwarantem zdrowia i dobrego samopoczucia.

Od słońca do kuchni

Jako że witamina D rozpuszcza się w tłuszczach, możemy ją magazynować. Dostawcą tego związku jest nie tylko promieniowanie ultrafioletowe – również w pożywieniu znajdziemy dwie podstawowe formy tej substancji: witaminę D3 (cholekalcyferol), która występuje w pokarmach pochodzenia zwierzęcego (np. w żółtkach jaj) i, obecną w egzotycznych grzybach, witaminę D2 (ergokalcyferol). Na szczęście, bardziej rozpowszechniona witamina D3 dużo szybciej uzupełnia braki tego związku w organizmie niż jego trudno dostępna forma. Produkty spożywcze, w których skład wchodzi to: tłuste ryby, jaja, sery i mleko. 100-gramowa porcja wędzonego węgorza i śledź w oleju zawierają po 22 µg tej substancji, zaś łosoś – 17 µg. Z kolei w 100 g żółtka jaja kurzego znajdziemy 5 µg „witaminy słońca”, a taka sama porcja sera Camembert zapewni nam dawkę 1,3 µg cholekalcyferolu.
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy