Witamina E - właściwości, rola w organizmie i jej niedobory

Fot. John Liu[CC BY 2.0 ], Flickr.com Fot. John Liu[CC BY 2.0 ], Flickr.com

Zwana witaminą młodości i płodności witamina E jest szeroko wykorzystywana w medycynie, kosmetyce, a nawet w przemyśle spożywczym. Prawidłową podaż tej substancji zapewnia nam dieta roślinna, składająca się z bakalii, nasion, owoców i warzyw. Wiele czynników może jednak upośledzać jej wchłanianie. Warto zadbać o prawidłowy poziom witaminy E w organizmie, ponieważ jest ona nie tylko niezbędna do zachowania młodego ciała na długo, lecz także zapewnia nam silną obronę przed rakiem.



Witamina E, czyli α-tokoferol, stanowi grupę organicznych związków chemicznych, składających się z tokoferoli i tokotrienoli. W składach na opakowaniach żywności możemy ją znaleźć pod nazwą E306 tudzież E307-309 w przypadku tokoferoli pochodzenia syntetycznego. Jest ona uznawana za jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy w przyrodzie. Odnosząca się do tej witaminy nazwa „tokoferol” została stworzona przez profesora greki z Uniwersytetu Berkeley i w wolnym tłumaczeniu oznacza coś, co daje siłę do rodzenia i przynosi potomstwo.

E jak oleje, bakalie, warzywa, owoce

Witamina E występuje wyłącznie w produktach pochodzenia roślinnego. Z tego względu weganie i wegetarianie z reguły nie muszą się martwić o jej niedobór. Najcenniejsze jej źródło stanowią oleje (np. olej z kiełków pszenicy - 150 mg witaminy/100 g produktu, olej słonecznikowy – 75 mg/100g), bakalie (np. orzechy laskowe - 38,71 mg/100 g, migdały - 24 mg/100g) oraz nasiona (np. nasiona słonecznika – 27,8 mg/100g, pestki dyni - 26 mg/100g). Substancję tę znajdziemy również w warzywach (np. papryka zielona - 3,10 mg/100 g, szpinak - 1,88 mg/100 g, pomidor – 1,22 mg/100 g) i owocach (np. czarne jagody - 1,88 mg/100 g, jabłko – 0,49 mg/100 g). Nieocenione źródło witaminy E stanowi też nać pietruszki (3,16 mg/ 100g). Określone na podstawie badań dzienne zapotrzebowanie na tę substancję wynosi od ok. 6 mg u dzieci do 12 mg u dorosłych kobiet i mężczyzn. Zwiększona podaż tej substancji obowiązuje osoby starsze, których organizm może wymagać dawki aż 50 mg na dobę. Zjedzenie stugramowej porcji bakalii (np. orzechów laskowych) albo spożycie niewielkiej porcji oleju słonecznikowego jest w stanie zaspokoić całkowicie lub w dużej części codzienne zapotrzebowanie na tę witaminę, niwelując tym samym ryzyko niedoboru.
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy