Witamina F - przyczynia się do obniżenia masy ciała i wzrostu płodności

Fot. dreamstime Fot. dreamstime

O ile o nienasyconych kwasach tłuszczowych słyszał każdy z nas, o tyle mało kto wie o istnieniu witaminy F. Tak się składa, że ta tajemnicza substancja to nic innego, jak Fatty Acids, a więc mieszanina Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych. Jest ona, w istocie, niezbędna dla naszego zdrowia, dbając m.in. o zdrowie skóry, przyczyniając się do obniżenia masy ciała i wzrostu płodności. Na leczniczych właściwościach tej witaminy swoją dietę oparła słynna biochemiczka z Niemiec, która przekonuje, że za pomocą tej substancji można leczyć nawet raka!

 

Mianem witaminy F określamy kwasy tłuszczowe egzogenne (NNKT – Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe). Nasz organizm nie jest w stanie ich samodzielnie syntetyzować, dlatego musimy je sobie dostarczać wraz z pożywieniem. Witamina F została odkryta dość późno. Amerykański naukowiec – Herbert McLean Evans – wyizolował ją z olejów roślinnych w 1934 roku. Przypisana
Najlepsze źródła witaminy F to:
olej ogórecznikowy, olej dyniowy, olej z pestek czarnej porzeczki, olej wiesiołkowy, tran, olej migdałowy, olej sojowy, olej makowy, krokoszowy, lniany, arachidowy, słonecznikowy, orzechy, kiełki pszenicy, pełne mleko, oliwa z oliwek, soja, pestki słonecznika, nasiona dyni, migdały i owoce awokado. Zawierają ją również algi i ryby morskie.
jej litera „F” wywodzi się od anglojęzycznego słowa „Fatty Acids”, czyli kwasy tłuszczowe. Związki wchodzące w skład NNKT to kwas linolowy, linolenowy oraz arachidowy. Odpowiednia podaż tej substancji chroni zdrowie skóry, pomaga obniżyć masę ciała i zwiększa płodność.


Królowa zdrowych olejów


Źródłem witaminy F są głównie produkty pochodzenia roślinnego – przede wszystkim oleje. Chociaż znajdziemy ją też w niektórych rybach i mleku. Najlepsze źródła tej substancji to: olej ogórecznikowy, dyniowy, z pestek czarnej porzeczki, olej wiesiołkowy, tran, olej migdałowy, sojowy (do 50% kwasu linolowego), makowy, krokoszowy (do 70% witaminy F), lniany, arachidowy, słonecznikowy (45% witaminy F), orzechy, kiełki pszenicy, pełne mleko, oliwa z oliwek, soja, pestki słonecznika, nasiona dyni, migdały i owoce awokado. Zawierają ją również algi i ryby morskie.


Wystarczą dwie łyżki tranu


Standardowe dzienne zapotrzebowanie na witaminę F u dorosłego człowieka wynosi 70 µg. Jest to równowartość dwóch łyżek tranu. Jedynie kobiety w ciąży, małe dzieci i młodzież muszą przyjmować nieco większe dawki – ok. 80 µg.


Witamina F została odkryta dość późno. Amerykański naukowiec – Herbert McLean Evans – wyizolował ją z olejów roślinnych w 1934 roku. See page for author [CC BY 4.0], via Wikimedia Commons

wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowy

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy