Witamina K - właściwości, rola witaminy K w organizmie i jej niedobory

Fot. dreamstime fot. dreamstime

O ile dbając o zdrowie naszego układu kostnego pamiętamy o prawidłowej podaży wapnia i witaminy D, o tyle witamina K często schodzi na dalszy plan. Jest ona jednak niezbędna dla prawidłowej mineralizacji kości i chroni nas przed niebezpiecznym dla zdrowia „paradoksem wapnia”. Co więcej, substancja ta działa przeciwkrwotocznie, przeciwbólowo, przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie, a także stanowi wybawienie dla posiadaczek cery naczynkowej!



Witamina K stanowi grupę związków chemicznych – pochodnych  2-metylo-1,4-naftochinonu. Zaliczamy do niej dwie naturalne, rozpuszczalne w tłuszczach witaminy: K1 (m.in. fitomenadion, fitonation, filochinon) posiadającą w pozycji trzeciej resztę fitylową oraz witaminę K2 (menachinon-6, farnochinon) wyróżniającą się w pozycji trzeciej resztą difarnezylową lub innymi grupami izoprenowymi. Po raz pierwszy substancja ta została wyodrębniona z liści Lucerny w 1939 roku przez duńskiego biochemika – Henrika Dama. Pełni ona wiele ważnych funkcji w naszym organizmie, jednak zasłynęła głównie jako witamina przeciwkrwotoczna.

K jak natka pietruszki, śliwki suszone i gęsia wątróbka

Witaminę K można znaleźć zarówno w świecie roślin, jak i zwierząt. Dzięki florze bakteryjnej żyjącej w jelicie grubym możemy samodzielnie syntetyzować śladowe ilości witaminy K2. Z kolei z pożywienia dostarczamy sobie poza tą substancją również witaminę K1 lub jej syntetyczną odmianę – K3, służącą głównie do uzupełniania niedoborów.

Do najbogatszych źródeł witaminy K1, jakie możemy znaleźć w warzywniaku należą ciemnozielone liściaste warzywa, taki jak natka, bazylia suszona czy botwinka. Co ciekawe, ilość tej witaminy w liściach jest ściśle uzależniona od zawartości chlorofilu, a więc rośliny pozbawione tego barwnika jej nie zawierają. Pewne ilości wit. K1 mają w sobie także owoce, i płatki zbożowe. Witaminę K2 znajdziemy w wątrobie gęsi (369 µg / 100 g), mleku (4 µg / 100 g) i serach twardych (76,3 µg / 100 g).

Tab. 1. Zawartość witaminy K1 wybranych produktach

Produkty (100 g)
Zawartość ( µg )
natka pietruszki
5587,4
bazylia suszona
1714
botwina
830
jarmuż
500
szpinak
400
brukselka
230
szczypiorek
212
brokuły
210
rzeżucha
200
sałata
153,4
kalafior
80
śliwki suszone
59,5
kiwi
40,3
rabarbar
29, 3
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowy

Pasaż zakupowy