Czy Polsce zagrażają wulkany?

tooltip
Fot. sxc.hu
Czy warto inwestować w instalacje solarne?
Tak
Nie
Nie mam zdania
Głosuj

Chociaż na terenie Polski nie ma już czynnych wulkanów, nie oznacza to jednak, że naszego kraju nie mogą dotknąć skutki erupcji oddalonej od nas o wiele kilometrów. Czy wulkany stanowią dla Polski realne zagrożenie?

W dziejach naszej planety zawsze odgrywały istotną rolę, kształtując okoliczny krajobraz oraz przyczyniając się do ocieplenia bądź ochłodzenia klimatu. Kiedy są nieczynne, to w ich pobliżu na żyznej glebie wulkanicznej rozwija się rolnictwo. Jednak zawsze stanowią potencjalne niebezpieczeństwo, niczym uśpiony olbrzym, który w każdej chwili może się obudzić.

Nie tylko Wezuwiusz

Historia zna wiele katastrof wywołanych przez wulkany. Chyba najbardziej znany jest tragiczny koniec Pompejów i Herkulanum, które praktycznie zniknęły z powierzchni Ziemi w wyniku erupcji Wezuwiusza. Natomiast z najnowszej historii można przytoczyć chociażby wybuch wulkanu Pinatubo na Filipinach w 1991 roku, który spowodował śmierć około 800 osób. Niebezpieczeństwo istnieje więc cały czas.

Wspomniany już wybuch Wezuwiusza nie oznaczał niestety końca jego aktywności. Ostatnia większa erupcja miała miejsce w 2 połowie XIX wieku, a przecież u podnóża tego wulkanu znajduje się Neapol, w którym mieszka niemal milion mieszkańców. Jeśli więc Wezuwiusz znów się obudzi, może to oznaczać katastrofę na ogromną skalę.

Ale we Włoszech nie tylko on stanowi zagrożenie. W ostatnim czasie głośno było o wulkanie Marsili, który może w każdej chwili wybuchnąć. Jak przewidują eksperci, jego erupcja może w efekcie spowodować tsunami, które zaleje całe południowe Włochy. Jednocześnie też zwracają uwagę, że trudno przewidzieć zasięg i siłę takiej fali. Nie wiadomo więc, jak wielkie jest to zagrożenie.

Islandzkie życie na wulkanie

W Europie jednak nie tylko Włochy są rejonem aktywnym sejsmicznie, ale także słynna ostatnimi czasy Islandia. Spośród około 80 europejskich czynnych wulkanów w tym kraju znajduje się aż połowa z nich. Zresztą sama wyspa powstała właśnie dzięki wulkanom.

Według ostatnich badań wulkanologów, Islandia właśnie weszła w fazę wysokiej aktywności sejsmicznej. Tak więc w kolejnych latach problemy w ruchu lotniczym mogą się powtarzać. Jednak to nie Eyjafjallajökull stanowi największe zagrożenie. Naukowcy obawiają się wulkanu Katla, którego wybuch powodował zawsze duże zniszczenia. Zazwyczaj wkrótce po erupcji Eyjafjallajökull także Katla dawała o sobie znać.

Wulkaniczne niespodzianki

Chociaż wszystkie te wulkany znajdują się z dala od Polski, jednak ich wybuch może wpłynąć także na nasz kraj. Wystarczy sobie przypomnieć, jak chmura wulkanicznego pyłu znad Islandii wpłynęła na europejską gospodarkę. Linie lotnicze odnotowały gigantyczne straty z powody wstrzymania ruchu lotniczego. Z jednej strony tysiące ludzi pozbawionych zostało najszybszego sposobu podróżowania, a z drugiej w Afryce i Ameryce Południowej zalegały tony produktów spożywczych o krótkiej dacie przydatności do spożycia, przeznaczonych na sprzedaż.

Nawet jeśli poprzednio wymienione wulkany ostatecznie nam nie zagrożą, to Ziemia ma jeszcze jednego asa w rękawie – superwulkan Yellowstone. Według części naukowców, może on wybuchnąć praktycznie w każdej chwili. Może, ale nie musi. Jednak jeśli dojdzie do wybuchu o sile porównywalnej z ostatnią erupcją sprzed 600 tys. lat, zagrożony jest praktycznie cały teren Stanów Zjednoczonych. Dodatkowo też ogromna ilość wydobywającego się tlenku siarki spowodowałaby długotrwałe zmiany klimatu. Konkretnie – jego ochłodzenie nawet o kilkanaście stopni Celsjusza w stosunku do obecnej średniej temperatury na Ziemi. Następstwem tego może być zapaść cywilizacyjna oraz kolejne wielkie wymieranie.

Wulkany na Ziemi nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa. Mamy więc się czego bać.
Wyspy Czagos – największy morski rezerwat świataWyspy Czagos – największy morski rezerwat świataRząd brytyjski ogłosił rejon wysp Czagos na Oceanie Indyjskim, zwany oficjalnie Brytyjskim...