Maślak zwyczajny - opis, występowanie i zdjęcia. Grzyb maślak zwyczajny ciekawostki

By Björn S... (Slippery Jack - Suillus luteus) [CC BY-SA 2.0 (httpscreativecommons.orglicensesby-sa2.0)], via Wikimedia Commons By Björn S... (Slippery Jack - Suillus luteus) [CC BY-SA 2.0 (httpscreativecommons.orglicensesby-sa2.0)], via Wikimedia Commons

Maślak nadaje żółtej barwy koszykom grzybiarzy. Ceni się go jednak nie ze względu na wyrazisty kolor, lecz na walory smakowe i wspaniały, leśny aromat. Ten jadalny grzyb charakteryzuje okazały kapelusz i słabość do sosen. Maślaki można bowiem spotkać wyłącznie w sąsiedztwie tych drzew. Na szczęście nie sposób ich pomylić z żadnym trującym okazem, dzięki czemu maślaki mogą zbierać nawet mniej wprawieni grzybiarze. Warto się po nie schylić, bowiem smakują doskonale zarówno w wersji duszonej, marynowanej, jak i smażonej.

Maślak zwyczajny (Suillus luteus), zwany borowikiem maślakiem, żółtakiem lub maślarzem, należy do rodziny maślakowatych i słynie ze swojego delikatnego smaku i pięknego aromatu. Szerokie zastosowanie kulinarne maślaka sprawia, że jest on jednym z najczęściej poszukiwanych przez grzybiarzy skarbów. Podstawową zaletę tego grzyba stanowi jednak jego brak podobieństwa do jakiegokolwiek trującego gatunku. Pozostałe jadalne grzyby z rodziny maślakowatych to: maślak pstry (Suillus variegatus), maślak sitarz (Suillus bovinus), maślak ziarnisty (Suillus granulatus) i maślak żółty (Suillus grevillei). Co ciekawe, Europie występuje około 20 gatunków z rodzaju Suillus  - z czego aż kilkanaście możemy znaleźć na terenie naszego kraju.

Portret maślaka

Młode maślaki mają okazałe szerokie kapelusze, które z czasem stają się poduszkowate. Ich wierzch jest pokryty lepką skórką i ma odcień brązowy, zaś sam spód przybiera charakterystyczną żółtą barwę. Hymenofor u młodych okazów jest pokryty jasną osłonką, którą łatwo oddzielić od wnętrza grzyba. Miąższ maślaka jest bardzo delikatny, soczysty o barwie białej, kremowej lub żółtej, w zależności od wieku grzyba. Jego smak jest niezwykle łagodny, a zapach przywodzi na myśl leśne runo. Z kolei trzon Suillus luteus zazwyczaj ma ok. 50 mm wysokości i niespełna 25 mm grubości. Wyróżnia go kolor kremowożółty, nieco ciemniejszy w dolnej części i jaśniejszy i szczytu. Nie od dziś wiadomo, że maślaki doskonale prezentują się w koszyku każdego zbieracza.