Najlepsze prośrodowiskowe kampanie reklamowe ostatnich lat

Źródło: http://www.aquanet.pl/nie-smiec-w-siec,506 Źródło: http://www.aquanet.pl/nie-smiec-w-siec,506

Ochrona środowiska to przedmiot zainteresowania coraz większej części społeczeństwa. Pomimo tego wiele ważnych problemów pozostaje przez nas niezauważonych. Dlaczego? Natłok informacji, które napływają do nas ze wszystkich stron sprawia, że tylko bardzo dobrze marketingowo opracowane kampanie przebijają się do świadomości odbiorcy. W tym artykule podajemy przykłady reklam o tematyce związanej z ochroną środowiska, którym się to udało. Czytajcie i wyciągajcie wnioski!



Przyciągnąć uwagę

Aby przekonać ludzi do poparcia naszej kampanii, potrzeba przyciągającego spojrzenia obrazu i zapadającego w pamięć hasła.
W dzisiejszych czasach wiele osób o coś walczy, potrzebuje pozyskać poparcie, dlatego tak kluczowy jest moment pierwszego zetknięcia z naszym „produktem” – odbiorca albo się zainteresuje i wejdzie na naszą stronę aby poznać szczegóły, albo znudzonym spojrzeniem przesunie wzrokiem po naszym billboardzie i minutę później już nie będzie o nas pamiętał. Być albo nie być kampanii to  kilka sekund, które przechodzień poświęca przygotowanemu przez nas przekazowi.

 Gdy osoba trafi już na stronę internetową naszej kampanii to tak naprawdę przekonanie jej do poparcia naszych racji to już bardzo prosta sprawa, bo najtrudniejszą część zadania, przyciągnięcie uwagi,  mamy już z głowy.

Poniżej kilka przykładów kampanii o tematyce związanej z ekologią i ochroną środowiska, które odniosły sukces. Przypatrzcie się im i zastanówcie – dlaczego właśnie one pobudziły do działania? Czy mają jakieś cechy wspólne? Na jakie emocje oddziaływają? Na czym opiera się siła użytego w nich przekazu słowa, a na czym obrazu?

Wybrane top kampanie pro środowiskowe

Jak ocenić, czy kampania marketingowa odniosła sukces? Jeżeli chodzi o kampanie społeczne, nie nastawione na sprzedaż, to te najbardziej oczekiwane efekty, a więc zmiany zachowań, widoczne są dopiero po latach. Na pewno jednak to, do ilu osób dotarł przekaz, ile osób samych z siebie włączyło na swoim komputerze spot kampanii (np. na YouTube) to wskaźnik równie istotny, bo pokazujący potencjał oddziaływania. Dlatego też do naszego przeglądu wybraliśmy te reklamy, które oglądnęło przynajmniej kilkanaście tysięcy osób na YouTube. Znajdziecie tutaj również te z reklam, które zyskały uznanie ekspertów ds. marketingu i grafiki, w konkursach takich jak Konkurs Kampania Społeczna Roku czy Konkurs Galerii Plakatu AMS.

Kampanie, które w kilku poprzednich latach cieszyły się największą popularnością w naszym kraju, dotyczyły głównie zagadnień z zakresu gospodarki odpadami, w tym segregacji, palenia śmieciami i dzikich wysypisk. Poniżej dwie z nich:

  • Nie zaśmiecaj swojego sumienia

Podniesienie kwestii zanieczyszczania środowiska, z poziomu estetyki przestrzeni i ochrony środowiska  na poziom etyki, to koncept stojący za sukcesem reklamy opracowanej przez Ministerstwo Ochrony Środowiska. Cykl trzech spotów został zrealizowany w formie dialogu księdza z wiernymi. Poniżej jeden z nich, dotyczący problemu dzikich wysypisk śmieci, który obejrzało 18 tysięcy osób:







  • Nie śmieć w sieć

„Nie śmieć w sieć” to kampania zwiększająca świadomość dotyczącą skutków wyrzucania odpadów do kanalizacji, która została wyróżniona nagrodą w ogólnopolskim konkursie przeglądu Kampania Społeczna Roku 2015. W zabawny sposób zwraca uwagę na skutki z pozoru błahych zachowań: wyrzucenia do kanalizacji drobnego odpadu, czy wylanie resztki tłuszczu z patelni. Poniżej jeden z kilku plakatów promujących kampanię:


Źródło: http://konkurs.kampaniespoleczne.pl/kk_zwyciezcy.php?edycja=2015&kk_id=801&action=szczegoly


Dużą widocznością (i jakością wykonania) w ostatnim czasie mogły również pochwalić się reklamy mające na celu ochronę zwierząt. Spora popularność, ale koncepcja realizacji wieloraka: od postawienia na wstrząśnięcie odbiorcą (Czujesz dumę), przez odwołanie się do empatii (Godzina dla Morświna), po pokazanie łatwości zmiany zachowania (Zostań Wege na 30 dni). Za ich realizacją odpowiedzialne były duże organizacje i przedstawiciele mediów. Oto one:

  • Czujesz Dumę?

Spot Kampanii Społecznej VIVA i IQ Marketing zwraca uwagę na problem, który łatwo może rozwiązać każdy z nas. Kupując jajka z wolnego wybiegu w prosty sposób oszczędzamy niepotrzebnego cierpienia kur niosek. Reklama skupia się na uświadomieniu cierpienia tych zwierząt, oszczędzając jednak brutalnych  kadrów.





  • Godzina dla Morświna

Godzina dla Morświna to jedna z najbardziej udanych kampanii reklamowych WWF Polska ostatnich lat. Liczba jego wyświetleń na YouTube, nawet jak na klip WWF, robi wrażenie: 148 tysięcy!



as



  • Zostań Wege na 30 dni

W reklamie promującej kampanię Fundacji Międzynarodowy Ruch na Rzecz Zwierząt Viva! wzięło udział wiele znanych osób, które są wegetarianami, m.in. Maja Ostaszewska i Agata Buzek. Zademonstrowanie jak prosto być wegetarianinem, i to na dodatek przez osoby znane i lubiane, było prawdziwym strzałem w dziesiątkę, który sprawił, że lista wyświetleń na YouTube osiągnęła 70 tysięcy wyświetleń.







Zagadnieniem związanym z ochroną środowiska, które w ostatnim czasie zyskało wyjątkowo dużo uwagi jest smog.  Miasto Kraków, jako jedno z najbardziej zanieczyszczonych dużych miast w kraju postanowiło walczyć z zanieczyszczeniem również przy pomocy mieszkańców, przekonując ich do zmian zachowania. Kampania Urzędu Miasta miała na celu zwiększenie świadomości społeczeństwa o szkodliwym wpływie na zdrowie palenia śmieciami w piecach, element strategii zwalczania smogu w mieście.

  • Dymem zabijasz




Na koniec mamy dla Was jeszcze przykład kampanii innego rodzaju: nie jest to ani kampania państwowej instytucji publicznej, ani międzynarodowej organizacje pozarządowej, a mimo tego udało się jej dotrzeć do wielu odbiorców.

  • Rok Rzeki Wisły

Kampania Fundacji Rok Rzeki Wisły, zorganizowana oddolnie, budowana mozolnie przez kilka lat przez pasjonatów. Ich determinacja doprowadziła do tego, że przedsięwzięcie zyskało patronat Sejmu RP, który ogłosił rok 2017 Rokiem Wisły.  „Twarzą” kampanii Rok rzeki Wisły był plakat Wisła wciąga, który zdobył nagrodę konkursu galerii plakatu AMS. Prezentujemy go poniżej:

Źródło: http://ams.com.pl/o-firmie/aktualnosci/przewrotny-plakat-wisla-wciaga-zwyciezca-17-konkursu-galerii-plakatu-ams

Trzeba powiedzieć, że całą kampanię tworzyły bardzo dobre, minimalistyczne plakaty. Co prawda nie mówią zbyt wiele o celach akcji, ale są na tyle zaskakujące, że przykuwają uwagę i sprawiają, że odbiorca po minięciu reklamy nie zapomina o niej i sprawdza czego dotyczyła.
Więcej o samej inicjatywie, a równocześnie garść przydatnych informacji o tym jak tworzyć dobre kampanie reklamowe o tematyce ekologicznej, przeczytacie tutaj:

http://www.wislawarszawa.pl/pl/aktualnosci/rok-rzeki-wisly-jak-sie-zaczelo

Tu chodzi o emocje

Może nam się to podobać lub nie, ale z przedstawionych powyżej przykładów jasno widać, że to wzbudzenie silnych emocji czy  rozbawienie odbiorcy decyduje o sukcesie kampanii ekologicznej. Przytaczanie niezbitych dowodów, faktów w pierwszym kontakcie odbiorcy z problemem nie wystarczy, a często może nawet zadziałać odwrotnie do zamierzonego celu: znudzić i zniechęcić. Z kolei reklama, która wywołała na twarzy uśmiech (u mnie np. „Pieluszka i Pecik. Awarii duecik”), na długo pozostanie w pamięci.
Hanna Baster
Mama, podróżniczka, specjalista ds. zmian klimatu,
autorka bloga podróżniczego www.gdzielamymowiadobranoc.pl
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy