Największe wiszące ogrody świata

pixabay.com pixabay.com

v Górne partie lasu tropikalnego są jego najbardziej interesującą częścią. Rozległe osłonecznione obszary drzew to miejsca zamieszkane przez wiele stworzeń, które nigdy nie schodzą na ziemię. Spędzają tutaj całe swoje życie, wędrując wśród posplatanych gałęzi, korzystając z bogactwa liści i owoców.

Korony są najliczniej zasiedlonym piętrem lasu, jednocześnie przyprawiają znawców o głęboką frustrację. Zazwyczaj stoją oni na ziemi, pomiędzy pniami, słyszą dochodzące z góry głosy setek zwierząt. Spadają na nich nasiona, kwiaty i na wpół zjedzone owoce, świadectwo aktywności setek stworzeń, których oni nie mogą dostrzec. Czasem można dotrzeć do wierzchołka tropikalnego lasu. Zdarza się to czasem w zachodniej Afryce, gdzie badacze obozują na stokach góry N´da Ali. Pierwszego dnia wędrując przez las, znaleźli się na krawędzi wielkiego urwiska. Jego przerośnięta pnączami ściana opadała około 50 m w dół. Stojąc na ziemi można oglądać znajdujące się nieco wyżej korony drzew rosnących u podnóża urwiska. Miało one długość około kilometra, dlatego znajdujący się tam badacze dysponowali naturalnym tarasem, z którego można obserwować życie w koronach drzew, leżąc ukryty w niskiej roślinności. Po spędzeniu tygodnia na urwisku, patrząc na wspaniały spektakl rozgrywający się przed ich oczami, wiedzą o wiele więcej na ten temat. Niezwykła była liczba gatunków ptaków: od maleńkich tęczowo błyszczących nektarników, zawisających na moment nad kwiatami by napić się nektaru, do stad wielkich dzioborożców z  monstrualnymi, żółtymi dziobami, hałaśliwie przelatujących z drzewa na drzewo. Oglądać można niezwykłą paradę stworzeń od świtu aż do zmierzchu. Po gałęziach przemykają stada małp, a za nimi podążają gromady ptaków, chwytające wypłoszone przez małpy owady. Ganiały wiewiórki, a jaszczurki wygrzewały się w słońcu, leżąc na oświetlonych konarach.

Nektarnik, By JJ Harrison (jjharrison89@facebook.com) (Own work) [GFDL or CC BY 3.0], via Wikimedia Commons