Salamandra plamista - opis, występowanie i zdjęcia. Płaz salamandra plamista ciekawostki

pixabay.com pixabay.com

O dziwo po raz pierwszy z tym zwierzęciem miałem do czynienia nie w dziczy, pośród mchów i potoków, jak opisują siedlisko tego płaza różni autorzy, a w laboratorium. W hodowli, która mieści się w ładnym, starym budynku Muzeum Przyrodniczego oraz Wydziału Biologii Uniwersytetu Wrocławskiego przy ul. Sienkiewicza. Przygotowywałem wówczas radiowy, wakacyjny cykl o zwierzętach, które można spotkać na Dolnym Śląsku. Żeby być autentycznym podczas antenowych potyczek nie mogłem inaczej postąpić jak spotkać się zarówno z badaczami oraz oko w oko z nią samą – salamandrą plamistą.

Całkiem (nie)rozmowna

Nie ma się co dziwić salamandrze plamistej, że nie chce z nikim rozmawiać. Po pierwsze i chyba najważniejsze, dlatego że nie posiada żadnych struktur umożliwiających jej wydawanie jakichkolwiek dźwięków. W końcu jest zaliczana do płazów ogoniastych, zatem jak większość zwierząt z tej grupy, nie szczyci się wydawanymi dźwiękami. Jak zatem zwraca na siebie uwagę? To pytanie jest zasadne zwłaszcza w czasie okresu godowego, kiedy to samce w jakiś sposób muszą zachęcić samice do siebie. Na pewno nie dźwiękiem, tylko ruchem. Otóż salamandry mają, jak na płazy, całkiem rozbudowany repertuar „taneczny”. W zależności od tego jaką mamy pogodę, ten czas może trwać od kwietnia aż do jesieni. Byle było odpowiednio wilgotno, zatem i temperatura powinna być taka jak należy oraz oczywiście właściwe stosunki wodne. Samiec używając swojego węchu oraz wzroku będąc wyraźnie pobudzony chodzi po okolicy szukając swojej przyszłej wybranki. Jeśli spotka innego samca wówczas dochodzi między nimi do spięć. Walczą ze sobą używając do tego zarówno swoich pyszczków jak również kończyn. Wygląda to tak, że samce stoją na obu kończynach tylnych i przednimi boksują się, a czasami po prostu jeden chwyta drugiego za kark swoim pyskiem. W takiej sytuacji sprawa jest w zasadzie rozwiązana, bowiem w przypadku każdego zwierzęcia złapanie drugiego osobnika za kark oznacza dominację. To dość wymowny, niewerbalny sygnał mówiący: „ja tutaj rządzę!”. Po tych różnych cichych podwojach, jak samiec znajdzie już samicę, oba osobniki przystępują do zapłodnienia. W przeciwieństwie do płazów bezogonowych, płazy ogoniaste zaciskają więzy między sobą poprzez ampleksus brzuszny. Samiec mocno ściska samicę za brzuch, wręcz zakleszcza się na niej, by tylko mieć pewność, że to właśnie on będzie ojcem przyszłych, małych salamander. Samiec mocno wciska samicę pod siebie i wtedy właśnie wydziela nasienie. Ale w jaki sposób? Robi to za pomocą spermatoforów, czyli takich specjalnych worków, w których znajdują się plemniki. Te worki następnie swoimi wargami kloakalnymi obejmuje samica, po czym do zapłodnienia komórek jajowych dochodzi w górnej części jajowodów. Ta sytuacja czegoś Wam nie przypomina? Ależ oczywiście, że tak. Podobnie czynią przecież owady z rodziny szarańczaków (inaczej: prostoskrzydłe), tutaj sprawa jednak różni się tym, że samiec zostawia nasienie na listku trawy, które za moment samica zbiera.

Wróćmy jednak do salamander. Doszło już do zapłodnienia. Teraz trzeba czekać aż 5 miesięcy, a niektórzy twierdzą, że nawet pół roku. Po tym czasie dochodzi do „porodu” larw w potokach o niezbyt szybkim nurcie, kałużach, płytkich stawach, śródleśnych rozlewiskach, ogólnie wszędzie tam gdzie woda jest i czysta, i niezbyt szybko płynąca. Z brzucha matki może wyjść na świat nawet 80 mierzących około 25 mm młodych salamander, które następnie po kolejnych trzech miesiącach ulegają w przeobrażeniu w postać dorosłą. Larwy już od pierwszy dni po „porodzie” polują na drobne skorupiaki, skąposzczety oraz larwy owadów. Ich cechą charakterystyczną są znajdujące się z tyłu głowy skrzela zewnętrzne, co upodabnia je nieco do innego znanego z obecności takiego narządu oddechowego a nie występującego w Polsce zwierzęcia – aksolotla. W końcu przez te trzy miesiące salamandry są zwierzętami bezwzględnie wodnymi, natomiast po osiągnięciu dorosłości nabierają coraz większego wstrętu do wody i zbliżają się do niej głównie wtedy, gdy muszą wydać na świat potomstwo.