Wędrówki ptaków - ptaki, które podróżują pod osłoną nocy

Kwiczoł, fot. Kacper Kowalczyk Kwiczoł, fot. Kacper Kowalczyk

Jak już się rozpocznie ta wędrówka to trwa na dobre i nie ma znaczenia, czy słońce świeci czy nie. Ptasi wędrowcy lecą wtedy kiedy tylko mogą, kiedy czują się w miarę bezpieczne. Istnieje mnóstwo gatunków wolących podróżować nocą. Dlaczego to robią, gdy słońce pójdzie spać?

Receptory

Czopki i pręciki – mówią Wam coś te nazwy? Absolutnie nie chodzi tutaj o leki, ani też o narzędzia. Jeden i drugi to elementy oka. U tych ptaków, które podróżują pod osłoną nocy, przeważają komórki umożliwiające widzenie w słabych a nawet beznadziejnych warunkach oświetleniowych, czyli pręciki. Nocni podróżnicy po prostu posiadają ich więcej, a w związku z tym mają lepszą zdolność rozpoznawania trasy „po ciemku”. Ta pora również wydaje się być bardziej bezpieczna. Drapieżnicy dzienni śpią, natomiast ci polujący w nocy nie wznoszą się na wysokości wówczas uczęszczane lub wolą unikać gęstych zarośli, w których mogą się tylko uszkodzić. Zapewne ciekawi Was kto z całej ptasiej plejady woli lecieć wieczorową porą? Oto oni:

Kwiczoł, fot. Kacper Kowalczyk

Kwiczoł (Turdus pilaris)

Zachowanie:

Kwiczoł to ptak, który jest aktywny również w dzień. Całe stada tego gatunku przemieszane ze szpakami można obserwować jesienią przemieszczające się z łąki na łąkę i szukające czegoś do zjedzenia. Ptaki te z reguły żerują przemierzając łąki lub zaorane pola, gdzie mogą znaleźć do zjedzenia ulubione pędraki czy skąposzczety wśród których między innymi są dżdżownice. Oczywiście elementy pochodzenia zwierzęcego w diecie kwiczoła stanowią bardzo ważny składnik, ale dieta roślinna to również ważna część ich jadłospisu. Nie omieszkają pominąć owocujących jarzębin, winogron lub borówek amerykańskich. Te specjały towarzyszą im przez cały okres jesienno-zimowych podwojów. Kwiczoły są ptakami częściowo wędrownymi, co oznacza tylko tyle, że na zimę osobniki zamieszkujące terytorium Polski przelatują w rejony cieplejsze niż nasz kraj, natomiast tutaj przylatują osobniki z bardziej wysuniętych na północ krańców zasięgu występowania. Raz na kilka lat obserwowane bywają masowe naloty kwiczołów, których stada wówczas potrafią liczyć od kilkuset do kilku tysięcy osobników. W przypadku tego gatunku, dzień to czas na zgromadzenie zapasów energii oraz krótki odpoczynek, natomiast noc jest tym momentem dnia, w którym ptaki podejmują się podróży. Lecą wówczas stadami lub pojedynczo blisko zarośli, gdzie w razie potrzeby zatrzymują się, ze względu na gorsze warunki pogodowe lub gdy ptaki dopadnie zmęczenie.

Wygląd:

Głowa kwiczoła jest cała szara lub niebieskoszara, zależy chyba od występowania oraz wieku danego osobnika. Nad okiem rozpościera się biała brew, która dodatkowo podkreślona jest czarną kreską przy samym końcu. Na białym brzuchu znajdują się brązowe plamki, które są przyozdobione żółtobrązowym, czasami złotawym nalotem. Wierzch ciała z kolei to dominacja brązu, który w stronę ogona przechodzi w szary taki jak na głowie, a wszystko zakończone czarnym ogonem. Osobniki młode w upierzeniu pierwszozimowym są bledsze od starszych i mają więcej czarnego niż żółtego na dziobie.