Jaskółka dymówka - opis, występowanie i zdjęcia. Ptak jaskółka dymówka ciekawostki.

Kacper Kowalczyk, dymówka jaskółka Dymówki, fot. Kacper Kowalczyk

Niepozorny, mały, granatowo-biały ptak z bordową plamą wokół dzioba, każdego roku musi pokonać tysiące kilometrów, by dotrzeć na zimowiska, a później wraz z nadejściem wiosny, z powrotem tam, gdzie się wykluł. Dymówka mimo swojej filigranowej budowy jest podróżnikiem naprawdę ciężkiej wagi. Pozory mylą w wielu przypadkach, ale w przypadku tej jaskółki szczególnie, no bo jak to możliwe, że tak małe stworzenie, ważące zaledwie 20 gramów jest w stanie pokonać nawet 10 000 km?

Eleganckie małżeństwo

Samiec dymówki może pochwalić się długimi, skrajnymi sterówkami w ogonie. By Zebarnabe (Own work) [Public domain], via Wikimedia Commons
Ciężko zaprzeczyć tej tezie, patrząc na pana i panią dymówkę. Oboje są po prostu piękni. Śmiem twierdzić, że nie jedna ludzka para chciałaby się prezentować w ten sposób. Samiec ciemnogranatowy z dyskretnym połyskiem, widocznym kiedy na ptaka padają promienie słoneczne. Należy jeszcze do tego dołożyć bordową plamę rozciągającą się od czoła, aż na podgardle, która uwydatnia się zwłaszcza w momencie kiedy ptak śpiewa. Brzuch jest koloru kremowożółtego, dopełniając widoczne z wierzchu barwy. Całość uzupełniają bardzo długie skrajne sterówki w ogonie, delikatnie rozszerzone na końcu. Właściwie to ten dyskretny element upierzenia ma ogromne znaczenie w doborze par. Bowiem te samce, które mają krótsze skrajne sterówki cieszą się mniejszą sympatią wśród samic. Udowodnił to duński ornitolog Anders Pape Moeller. Jego doświadczenie było banalne, ale wyjaśniło preferencje samic. Otóż ornitolog skrócił pióra samcom posiadającym bardzo długie sterówki, a tym które miały stosunkowo krótkie, dokleił wcześniej odcięte fragmenty piór. Samice od razu swoją uwagę przerzuciły na samce z doklejonymi końcówkami, traktując je jako jaskółczych supermanów. Te ozdoby wcale nie ułatwiają samcowi latania, wprost przeciwnie stanowią dodatkowe obciążenie, ale także są wyznacznikiem kondycji danego osobnika i dają jasny sygnał samicy – skoro osobnik z długimi sterówkami potrafi latać, to posiada dobrej jakości geny. Pani dymówka wygląda podobnie, ale połysk piór ma już nie tak intensywny, a skrajne sterówki są krótsze niż u samca, brak im też rozszerzenia na końcu. Bordowa plama zajmuje także mniejszą część głowy. Jej urok może oczarować nie tylko pana dymówkę. Jest delikatna, wydaje się być słaba, ale tak naprawdę ma w sobie bardzo dużo krzepy. Zresztą musi mieć, bo lęgi tych ptaków są dość liczne i w gnieździe dymówki można znaleźć niekiedy 6 jaj.

Dymówki, fot. Kacper Kowalczyk