Gawron - opis, występowanie i zdjęcia. Ptak gawron ciekawostki

Gawron, fot. Kacper Kowalczyk Gawron, fot. Kacper Kowalczyk

Niemal siedem lat spędziłem na liczeniu gniazd w koloni gawronów w moim rodzinnym mieście. Wszyscy narzekali, że ptaki załatwiają swoje potrzeby gdzie popadnie i ich głów też nie oszczędzają. Muszę przyznać, że moją oszczędziły, mimo że chodziłem od drzewa do drzewa i pod drzewem, gdzie były gniazda, spędzałem dużo czasu, żeby oszacować ile gniazd w jego koronie rzeczywiście jest. Gawrony mają to do siebie, że lubią budować gniazda wspólnie, jedno obok drugiego, co sprawia naprawdę wiele trudności przy ich liczeniu. Można jednak temu zaradzić, a najlepszym rozwiązaniem jest w tym przypadku czas.

Zbieracz

Wśród ludzi utarło się, że gawrony muszą szkodzić innym ptakom i trzeba z nimi walczyć, bo mogą zagrażać otaczającej nas przyrodzie. Nic bardziej mylnego. Gawron to także element tej przyrody, który w żaden sposób nie jest w stanie jej zagrozić. Uniwersalne prawa natury mówią, że jeśli dany gatunek pojawia się w jakiejś okolicy, to świadczy tylko i wyłącznie o osiągnięciu przez dane środowisko takiej pojemności, która umożliwia życie poszczególnym gatunkom. Tłumacząc na język polski, jeśli w danej okolicy pojawi się jedzenie, to przybędzie do niej ktoś, kto zje ten pokarm. I w przypadku gawronów właśnie tak jest. Jeśli w okolicy znajdują się odpowiednie żerowiska,
Czy z gawronem trzeba walczyć?
Absolutnie nie! To jeden z tych zwierząt dbających o nasze uprawy. Ptaki te lubią żerować na zaoranych polach, gdzie mogą znaleźć bogate w tłuszcze oraz białka pędraki owadów niszczących uprawy.
po drugie wysokie drzewa, na których można założyć gniazdo, a po trzecie jest dostęp do wody, to można liczyć na to, że w takim miejscu zostanie założona kolonia tego gatunku. Czy z gawronem trzeba walczyć? Absolutnie nie! To jeden z tych zwierząt dbających o nasze uprawy. Dokładnie tak! Gawrony dbają o nasze uprawy, wcale się tutaj nie przejęzyczyłem, ani nie pomyliłem. Ptaki te lubią żerować na zaoranych polach, gdzie mogą znaleźć bogate w tłuszcze oraz białka pędraki owadów niszczących uprawy. Właśnie te duże stada gawronów pozwalają trzymać w ryzach populacje szkodzących rolnictwu zwierząt, chociaż z punktu widzenia natury nie można mówić o czymś takim jak szkodnik. To pojęcie jest raczej odnoszone do ingerencji zwierząt w środowiska stworzone przez człowieka. No właśnie, a dlaczego gawron jest określany przez ornitologów mianem zbieracza?

Dlatego, że lubi zbierać pokarm. Przechadzając się dumnie po łąkach, czy wcześniej wspomnianych polach uprawnych, co jakiś czas swoim długim, stożkowatym dziobem sprawdza co w glebie piszczy. A to pędraka sobie skubnie, a to uda mu się natrafić na gniazdo jakiejś myszy, którym nie pogardzi. Ot taki ptasi kolekcjoner wszystkich potrzebnych rzeczy. Ale co najważniejsze wszystkie te czynności wykonuje w stadzie, bardzo rzadko samemu, zazwyczaj z innymi swoimi pobratymcami. Czasami wraz z innymi gatunkami, najczęściej i najbardziej znanymi są stada gawronów i kawek, ale także dołączają do nich również wrony. W ten sposób rodzina krukowatych przemierza łąki, pastwiska, pola uprawne w poszukiwaniu smakowitych kąsków. Ktoś z Was zapyta jak to jest z mniejszymi ptakami? Czy gawrony im rzeczywiście szkodzą?